26.11.2016

Franšīzes veidi

Franšīze ir salīdzinoši elastīga metode un teju jebkāda veida uzņēmējdarbību var attīstīt ar franšīzes palīdzību.

Pastāv daudz dažādu veidu franšīzes, kas var tikt klasificētas pēc tādiem rādītājiem, kā investīciju apjoms, franšīzes devēja stratēģija, pārvaldības sistēma, mārketinga un savstarpējo attiecību modelis u.c. Var izdalīt piecus galvenos franšīzes veidus: darba, produktu izplatīšanas, biznesa formāta, investīciju un konversijas franšīzes.

Darba franšīze

Šī ir franšīze ar zemu investīciju līmeni, kuru parasti iegādājas franšīzes ņēmējs, kurš vēlas uzsākt un vadīt nelielu franšīzes biznesu vienatnē. Bieži vien šo biznesu var vadīt no mājām. Franšīzes ņēmējam ir nepieciešams iegādāties minimālu aprīkojumu, krājumus nelielā daudzumā un dažreiz arī transportlīdzekli (automašīnu) piegādes vajadzībām. Šī grupa aptver plašu un daudzveidīgu uzņēmējdarbības pakalpojumu klāstu, tādu kā- ceļojumu aģentūras, kafijas autofurgona pakalpojumi, kas tirgo līdzi ņemamo kafiju, mājas zāliena uzkopšana, santehnikas pakalpojumi, cauruļvadu tīrīšana, komercplatību un mājokļu uzkopšana, mobilo telefonu aksesuāru tirdzniecība un remonta pakalpojumi, nekustamo īpašumu aģentūru darbība, pārvadāšanas pakalpojumi, peldbaseinu uzkopšana, korporatīvo pasākumu organizēšana, bērnu uzraudzība, auklēšana un daudz citu pakalpojumu.

Produktu (izplatīšanas) franšīze

Produktu (izplatīšanas) franšīze balstās uz piegādātāja – izplatītāja modeļa savstarpējām attiecībām, kur franšīzes ņēmējs izplata franšīzes devēja produkciju. Franšīzes devējs dod tiesības izmantot savu preču zīmi, taču bieži vien franšīzes ņēmēja rokās nenodod visu uzņēmējdarbības pārvaldības sistēmu. Produkta izplatīšanas franšīzi parasti veido tādām precēm kā, piemēram, automašīnas un auto rezerves daļas, tirdzniecības iekārtas, datori, velosipēdi, dažādas iekārtas un citas preces.. Produktu izplatīšanas franšīzes veido procentuāli vislielāko daļu no kopējā mazumtirdzniecības apjoma. Tādi pasaulē atpazīstami uzņēmumi kā Exxon,Texaco, GoodYear Tires, Ford, Chrysler, John Deere un citi automašīnu tirgotāji piedāvā produkta izplatīšanas franšīzes. Dažkārt franšīzes devēji piešķir tiesības ne tikai produkcijas izplatīšanai, bet arī daļēji vai pilnībā produkcijas ražošanai kā, piemēram, bezalkoholisko dzērienu ražotāji Coca-Cola un Pepsi.

Biznesa formāta franšīze

Biznesa formāta franšīze (tiek dēvēta arī par uzņēmējdarbības modeļa franšīzi) ir izplatītākais un atpazīstamākais franšīzes modelis, un lielākai daļai cilvēku tieši šis franšīzes veids asociējas ar franšīzes biznesa attīstības metodi kopumā. Biznesa formāta franšīzes ņēmējs, papildus tiesībām izmantot franšīzes devēja zīmolu, saņem tiesības (un bieži vien arī pienākumu) izmantot franšīzes devēja izstrādātu un pārbaudītu uzņēmuma pārvaldības, mārketinga un preču/pakalpojumu noieta veicināšanas sistēmu. Franšīzes devējs piedāvā detalizēti izklāstītu plānu un rīcību teju ikvienā uzņēmējdarbības situācijā, sniedzot sākotnējās un pastāvīgās apmācības un atbalstu. Šāds franšīzes veids tiek izmantots vairāk, nekā 70 dažādās nozarēs un vispopulārākās šī modeļa īstenošanas jomas ir ātrā ēdināšana, mazumtirdzniecība, restorāni, biznesa pakalpojumi, fitnesa centri un citi.

Investīciju franšīze

Parasti tie ir liela mēroga projekti, kuriem nepieciešams liels investīciju apjoms, piemēram, viesnīcu un lielu restorānu tīklu franšīzes. Franšīzes ņēmēji parasti investē naudu un turpmāk iesaista vai nu savu vadības komandu, vai arī pašu franšīzes devēju, lai pārvaldītu konkrēto biznesu un gūtu atdevi no investīcjām un kapitāla pieaugumu, izejot no šī biznesa. Pazīstamākās viesnīcu franšīžu grupas ir Hilton Hotels and Resorts, Wyndham Hotels Group, InterContinental Hotels Group, Choice Hotels Group, BestWestern group u.c.

Konversijas franšīze

Konversijas franšīze ir standarta franšīzes modeļa modifikācija. Daudzi franšīzes devēji attīstās, pārveidojot neatkarīgus uzņēmumus, kas darbojas tajā pašā nozarē/sektorā par saviem franšīzes ņēmējiem. Šādā modelī franšīzes ņēmējs pārņem uzņēmuma preču zīmi, mārketinga un rekāmas plānu, apmācības sistēmu un būtiskus klientu apkalpošanas standartus. Šajā modelī franšīzes devējam ir iespēja ļoti ātri attīstīt savu tīklu un palielināt ieņēmumus no royalty maksājumiem. Franšīzes ņēmējam parasti samazinās iepirkumu izdevumi uz kopīgu iepirkumu pamata. Uzņēmumu piemēri, kas plaši pielieto franšīzes konversijas modeli ir nekustamā īpašuma aģentūras, floristikas saloni, profesionālo pakalpojumu kompānijas, nekustamo īpašumu apsaimniekošanas uzņēmumi, kas sniedz santehniķu, elektriķu, gaisa apmaiņas un kondicionēšanas speciālistu pakalpojumus u.c.

Dalies ar rakstu

Juris Roganovs

Franšīzes konsultants
Rakstīt autoram