Franšīzes iegādes riski
Franšīzes devējs tērē laiku un naudu, lai pārbaudītu idejas un pieļautu kļūdas, t.i., radītu uzņēmējdarbības modeli un pārbaudītu to praksē. Pārbaudīts uzņēmējdarbības modelis un pazīstama preču zīme pievelk franšīzes ņēmējus. Tajā pašā laikā franšīzes devējam jārada un pastāvīgi jāoptimizē franšīzes ņēmēju uzturētā sistēma, kura palīdz saglabāt franšīzes tīklā piesaistītos franšīzes ņēmējus.
Teorētiski franšīzes devējam nebūtu jāpārdod franšīze tam, ko viņš nepieņemtu darbā savā kompānijā. Tāpat arī franšīzes ņēmējam nebūtu jāpērk franšīze, ja viņš negribētu tādu vadītāju vai partneri. Piedāvāsim risku sarakstu, kam potenciālajam franšīzes ņēmējam jāpievērš uzmanība.
- Neizdarīgs franšīzes devējs. Situācija, kad franšīzes devējs izvairās reaģēt uz tirgus izmaiņām un nevelta pietiekami uzmanības pastāvīgai uzņēmējdarbības modeļa pilnveidošanai.
- Pārspīlētas franšīzes ņēmēja cerības. Franšīzes ņēmēji reizēm sliecas sagaidīt no franšīzes devējiem vairāk, nekā franšīzes devēji var dot. Franšīze ir efektīvs rīks, bet tā neatbrīvo franšīzes ņēmēju no pienākuma strādāt.
- Franšīzes devējs ir pārāk piekāpīgs. Neskatoties uz to, ka franšīzes ņēmēji ir ļoti atkarīgi no franšīzes devēja, daudzi franšīzes devēji jūt spiedienu no franšīzes ņēmējiem. Pārāk liela piekāpība var negatīvi ietekmēt uzņēmējdarbības rādītājus.
- Franšīzes devēji neklausa savus franšīzes ņēmējus, un otrādi. Franšīzes attiecības ir partnerattiecības. Ja partneri nespēj labi komunicēt, tas apdraud partneru attiecības.
- Franšīzes devējs nespēj nodrošināt franšīzes ņēmēja atbalstu. Daudzas franšīzes aug ļoti ātri, un var rasties risks, ka franšīzes devējs nespēs pienācīgi apkalpot visus franšīzes ņēmējus.
Franšīzes riskus nepieciešams laicīgi identificēt, analizēt un samazināt to iespējamo ietekmi uz Jūsu uzņēmējdarbību.
lasīt rakstus
Tas, ka franšīzei jau ir veiksmīgi strādājošs struktūrvienību tīkls citās valstīs vai reģionos, nebūt nenozīmē, ka tā būs konkurētspējīga arī Jūsu tirgū.
Sākot uzņēmējdarbību uz franšīzes pamata, piemēram, sabiedriskās ēdināšanas, tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas jomās Jūs parasti saskarsieties ar vietas izvēles jautājumu.
Viens no pirmajiem jautājumiem, sākot domāt par franšīzes iegādi, ir “Cik man maksās franšīze?”.
Franšīzes iegādāšanās ir ilglaicīgu partnerattiecību sākums, tāpēc jābūt pārliecinātam, ka izvēlējāties uzticamu partneri – franšīzes devēju, kurš ievēros līgumsaistības un radīs piemērotus apstākļus franšīzes, arī Jūsu uzņēmējdarbības, attīstībai.
Daudzi iesācēji uzņēmēji, to vidū arī franšīzes ņēmēji, nepietiekami iedziļinās prasībās, kuras pret viņiem izvirza uzņēmējdarbība, un nenovērtē, vai viņu spējas un kompetence atbilst šīm prasībām.
visvairāk lasītais
Bulgārijas vīriešu modes zīmols “Brutale" paplašinās visā Eiropā. Ieinteresēti franšīzes partneri tiek meklēti arī mūsu reģionā.
“Green Fortune Latvia” ir franšīzes uzņēmums, kas sniedz pakalpojumus apzaļumošanas jomā.
Līdz 2009.gadam Latvijā nebija specifiska franšīzes regulējuma. Normatīvais regulējums franšīzei kā komercdarījumam pirmo reizi tika ieviests ar 2008.gada 18.decembra likumu „Grozījumi Komerclikumā”, kad Komerclikums tika papildināts ar jaunu daļu, proti, “Komercdarījumi”.
Lietuvas vadošais nekustamo īpašumu uzņēmums plāno globālo attīstību, arī Latvijā.
Uzņēmums Circle K Latvia (Statoil) ir lielākais degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkls Latvijā, kas tirgū paplašinās ar franšīzēm. Šobrīd tiek veikta zīmola nomaiņa – jaunais nosaukums būs “Circle K”, ar kuru jau strādā 15’000 ērtas iepirkšanās veikali un DUS visā pasaulē.