26.11.2016

Franšīzes iegādes riski

Franšīzes devējiem un ņēmējiem skaidri jāsaprot, kādi riski pastāv franšīzes attiecībās.

Franšīzes devējs tērē laiku un naudu, lai pārbaudītu idejas un pieļautu kļūdas, t.i., radītu uzņēmējdarbības modeli un pārbaudītu to praksē. Pārbaudīts uzņēmējdarbības modelis un pazīstama preču zīme pievelk franšīzes ņēmējus. Tajā pašā laikā franšīzes devējam jārada un pastāvīgi jāoptimizē franšīzes ņēmēju uzturētā sistēma, kura palīdz saglabāt franšīzes tīklā piesaistītos franšīzes ņēmējus.

Teorētiski franšīzes devējam nebūtu jāpārdod franšīze tam, ko viņš nepieņemtu darbā savā kompānijā. Tāpat arī franšīzes ņēmējam nebūtu jāpērk franšīze, ja viņš negribētu tādu vadītāju vai partneri. Piedāvāsim risku sarakstu, kam potenciālajam franšīzes ņēmējam jāpievērš uzmanība.

  • Neizdarīgs franšīzes devējs. Situācija, kad franšīzes devējs izvairās reaģēt uz tirgus izmaiņām un nevelta pietiekami uzmanības pastāvīgai uzņēmējdarbības modeļa pilnveidošanai.
  • Pārspīlētas franšīzes ņēmēja cerības. Franšīzes ņēmēji reizēm sliecas sagaidīt no franšīzes devējiem vairāk, nekā franšīzes devēji var dot. Franšīze ir efektīvs rīks, bet tā neatbrīvo franšīzes ņēmēju no pienākuma strādāt.
  • Franšīzes devējs ir pārāk piekāpīgs. Neskatoties uz to, ka franšīzes ņēmēji ir ļoti atkarīgi no franšīzes devēja, daudzi franšīzes devēji jūt spiedienu no franšīzes ņēmējiem. Pārāk liela piekāpība var negatīvi ietekmēt uzņēmējdarbības rādītājus.
  • Franšīzes devēji neklausa savus franšīzes ņēmējus, un otrādi. Franšīzes attiecības ir partnerattiecības. Ja partneri nespēj labi komunicēt, tas apdraud partneru attiecības.
  • Franšīzes devējs nespēj nodrošināt franšīzes ņēmēja atbalstu. Daudzas franšīzes aug ļoti ātri, un var rasties risks, ka franšīzes devējs nespēs pienācīgi apkalpot visus franšīzes ņēmējus.

Franšīzes riskus nepieciešams laicīgi identificēt, analizēt un samazināt to iespējamo ietekmi uz Jūsu uzņēmējdarbību.

Dalies ar rakstu

Juris Roganovs

Franšīzes konsultants
Rakstīt autoram