Meklējot jaunus attīstības tirgus
Šonedēļ uz sarunu aicinājām Kenu Rostronu, The Franchise Company (Lielbritānija) partneri, vienu no pieredzējušakajiem franšīzes konsultantiem ne tikai Lielbritānijā, bet arī Eiropā.
Ken, Kā Jūs varētu noraksturot, kas pašlaik notiek Lielbritānijas franšīzes tirgū?
Lielbritānijas franšīzes tirgus jau daudzu gadu garumā piedzīvo izaugsmi, ko sekmē finansētāju labvēlēgā attieksme pret franšīzes sektoru. 10 gadu laikā franšīzes tirgus ir pieaudzis gandrīz par 50% un pašlaik nodrošina vairāk nekā 15 miljardu britu mārciņu pienesumu ekonomikai. Tirgus ir veselīgs, pēdējās uzticamās franšīzes ņēmēju aptaujas, uzrādīja, ka 97% franšīzes ņēmēju biznesu ir rentabli, kas ir vairāk kā 44 000. Pēdējā laikā gan izaugsmes tempi samazinās un daudzās nozarēs notiek tirgus konsolidācija, taču joprojām tirgū vēlas ienākt daudz jauni zīmoli no dažādām pasaules valstīm. To mēs īpaši labi varam novērot Britu Franšīzes Asociācijas rīkotajās franšīzes izstādēs.
Runājot par izstādēm, Jūsu uzņēmums atkal piedalījās pēdējā franšīzes izstādē, kas norisinājās janvāra beigās Londonā. Kādi ir Jūsu iespaidi par to?
Jā, mēs piedalījāmies The British and International Franchise Exhibition, kas norisinājās Olympia izstāžu kompleksā Londonā. Tas ir gada lielākais pasākums franšīzes jomā Lielbritānijā un pulcē tūkstošiem interesentu gan no Apvienotās Karalistes, gan citām valstīm. Arī The Franchise Company stends bija plaši apmeklēts un pie mums vērsās daudzi ārvalstu franšīzes devēji, kuri vēlējās noslēgt master-franšīzes līgumus Lielbritānijā. Šogad īpaši daudz tikāmies ar franšīzes koncepciju pārstāvjiem no Turcijas.
Vai redzējāt arī kādu zīmolu no Baltijas valstīm?
Šoreiz neredzējām nevienu koncepciju no Baltijas valstīm, par ko biju ļoti izbrīnīts. Lielbritānijas franšīžu tirgus ir sasniedzis tādu brieduma līmeni, ka var nodrošināt daudz ērtāku un ātrāku franšīžu attīstības infrastruktūru nekā jebkurš cits tirgus Eiropā.
Kādas ir nozares/ sektori vai nišas, kurās Jūs saskatāt iespējas veiksmīgai Latvijas uzņēmumu ienākšanai Lielbritānijas tirgū?
Tas ir sarežģīts jautājums, jo tas noteikti neattiecas tikai uz Latvijas uzņēmumiem. Klasiski - pakalpojumu nozares franšīzes ir ļoti pieprasītas frašīzes tirgū. Ja ieskatīsieties Franchise Direct un Which Franchise mājas lapās, sapratīsiet, ka piedāvāto franšīzes uzņēmumu spektrs ir ļoti plašs. Vienmēr franšīzes tirgū ir arī vieta interesantām nišas franšīzēm.
Kā Lielbritānijā tiek uztverti uzņēmumi no Latvijas?
Latvija nav starp tām valstīm, par kurām tiek šeit bieži runāts, tāpēc, manuprāt, vairumam britu nav noteikta viedokļa- ne pozitīva, ne negatīva. Uzņēmumu veiksme tirgū ir daudz vairāk atkarīga no biznesa modeļa un piedāvātās atdeves uz investīcijām, nevis no izcelsmes valsts.
Kā Brexit ietekmēs uzņēmumus, kas vēlas ienākt Lielbritānijas franšīžu tirgū?
Šis atkal ir sarežģīts jautājums, taču, nedomāju, ka pārmaiņas varētu nopietni ietekmēt franšīzes sektoru. Lielbritānijas franšīžu tirgus tiek aktīvi kreditēts no banku un citu finansētāju puses, daudz vairāk kā jebkurā citā Eiropas valstī, kas arī ir šī tirgus veiksmes pamats. Šo īpašo attieksmi un atbalstu no finansētāju puses var izmantot arī ārvalstu franšīzes uzņēmumi, kas plāno ienākt tirgū, un nav paredzams, ka situācija varētu kardināli mainīties. Iespējams, būs atsevišķas izmaiņas, kas skars franšīzes jomu no likumdošanas puses, taču par to pagaidām vēl nav skaidrības.
Kādas ir Jūsu galvenās rekomendācijas Baltijas franšīzes devējiem, kas raugās Lielbritānijas tirgus virzienā?
Franšīzes modelim vajadzētu būt pārbaudītam un notestētam 3 gadu garumā ar pārliecinošiem, rentabliem finanšu radītājiem, kas, turklāt, ir pietiekami uzticami dokumentēti un viegli pārbaudāmi. Ne tikai apgrozījums, bet arī izmaksas- produktu vai pakaalpojumu pašizmaksa, algas, īre utt, atkarībā no franšīzes modeļa un sektora.
Daudzi Baltijas uzņēmumi sāk Lielbritānijas tirgus izpēti no Londonas, bet, saskaroties ar pirmajām grūtībām, piemēram, augstajām īres maksām, labu telpu pieeajamības trūkumu u.c., izvēlas par labu citiem mērķa tirgiem. Kāds ir Jūsu viedoklis par šo tendenci?
Londona noteikti ir lieliska vieta priekš biznesa. Izvērtējot pieminētos šķēršļus, vajag apsvērt arī iespējāmās apgrozījuma un peļņas ispējas, ko palīdz sasniegt lielais iedzīvotāju un tūristu skaits, iedzīvotāju blīvums un augstāka pirktspēja. Londona ir kosmopolītiska un bagāta lielpilsēta, tā būtiski atšķiras no pārējās Lielbritānijas. Taču, domājot par Baltijas uzņēmumu nepieciešamību uzsākt attīstību Lielbritānijā, es būtu ļoti piesardzīgs rekomendēt tieši Londonu. Lielbritānijā ir 60 miljonu iedzīvotāju tirgus ar daudziem citiem lieliskiem priekš biznesa reģioniem un pilsētām. Lēmumu par tirgus stratēģiju vajadzētu pieņemt, izvērtējot tādus faktorus kā zīmols, nozare, uzņēmuma lielums un attīstībai pieejamais budžets.
lasīt rakstus
Aizvien biežāk vecāki sūta bērnus uz papildus apmācībām, lai attīstītu radošumu un iztēli - Joanna Małek
1998.gadā Modrý slon Publisher s.r.o nolēma ar personalizētu grāmatu palīdzību motivēt čehu bērnus lasīt. Uzņēmuma dibinātājs Mareks Halfars mums atklāja, kā sokas viņa franšīzei.
Nesen Prāgā notikušās franšīzes izstādes panākumi liecina par to, ka Čehijā palielinās interese par franšīzes biznesu. Komentāru lūdzām mūsu Prāgas biroja kolēģei Lenkai Novakovai, kas organizēja šo izstādi.
Ko varam mācīties no tā, un kādas iespējas šis tirgus sniedz Baltijas uzņēmējiem?
Sākoties problēmām Krievijas ekonomikā, daudzi Latvijas uzņēmumi ieņēma nogaidošu pozīciju vai arī izvēlējās attīstību citos tirgos. Kāda ir pašreizējā situācija milzīgajā kaimiņu tirgū?
visvairāk lasītais
Pirms pusgada starptautiskais restorānu tīkls izgāja biržā. Ir zināmi konkrētāki uzņēmuma nākotnes plāni.
Latvijā atvērta starptautiskā uzņēmuma ‘Smart Ninja’ franšīze. Ar tās starpniecību interesentiem tiks nodrošināta iespēja apgūt programmēšanas un IT prasmes.
Bulgārijas vīriešu modes zīmols “Brutale" paplašinās visā Eiropā. Ieinteresēti franšīzes partneri tiek meklēti arī mūsu reģionā.
Franšīzes vārdu aizvien biežāk dzirdam dažādu uzņēmumu preses paziņojumos un slavenos uzņēmējdarbības veiksmes stāstos, taču Latvijā izpratne par franšīzes būtību vēl joprojām ir salīdzinoši neliela.
Lietuvas vadošais nekustamo īpašumu uzņēmums plāno globālo attīstību, arī Latvijā.