23.02.2017

“Hooters” franšīze ienāk Baltijā

Jau šajā pavasarī Viļņā durvis vērs slavenais amerikāņu sporta bārs „Hooters”. Divu gadu laikā tiek plānots ar šādu restorānu iepriecināt arī latviešus un igauņus.

Šīs franšīzes ņēmēja Gintare Songaila izvēlējās „Hooters” vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, šo zīmolu G. Songaila jau bija ievērojusi, darbojoties mārketinga jomā. Vairāk par sporta bāra koncepciju viņa uzzināja no sava vīra, slavenā lietuviešu basketbolista Dariusa Songailas, kurš „Hooters” bārus apmeklēja vēl tad, kad spēlēja NBA. Darius Songaila šo vietu raksturoja kā “neapšaubāmi labāko sporta bāru Amerikā”. “Hooters” jau 30 gadus veiksmīgi attīstās un priecē klientus ar visdažādāko sporta veidu sacensībām, aukstu alu, garšīgiem vistu spārniņiem amerikāņu gaumē un pievilcīgu meiteņu apkalpošanu.

Hooters Photo No G.Songaile personīgā arhīva

G. Songailai radās jautājums: “Kāpēc mums nav tāda vieta Lietuvā? Mēs taču esam kaislīgi sporta fani, brūvējam labu alu, un arī meitenes pie mums ir visskaistākās”.

Pirmais šāda veida bārs Baltijas valstīs

G. Songailai radās jautājums: “Kāpēc mums nav tāda vieta Lietuvā? Mēs taču esam kaislīgi sporta fani, brūvējam labu alu, un arī meitenes pie mums ir visskaistākās”. Protams, galīgais lēmums tika pieņems tikai pēc mārketinga pētījuma veikšanas, rūpīgas konkurentu un iespējamās biznesa atrašanās vietas izvērtēšanas.

Uz jautājumu, kāpēc izvēlējās veidot biznesu uz franšīzes pamata, G. Songaila atbildēja, ka, iegādājoties ar laiku pārbaudītu biznesu un „know-how“, var izvairīties no daudzām neveiksmēm tehnisko un radošo lēmumu pieņemšanā. „Protams, mani kā mārketinga speciālistu visvairāk fascinēja šī pasaules zīmola reprezentēšana, ieviešana tirgū, pat dažu Lietuvā vēl neizmantotu mārketinga rīku izmantošana” – stāsta G. Songaila.

Pēc tirgus izpētes G. Songaila secināja, ka līdzīgu sporta bāru nav ne tikai Lietuvā, bet arī pārējās Baltijas valstīs, tāpēc ieplānoja kopumā atvērt trīs „Hooters” bārus – Viļņā, Rīgā un Tallinā. Katru gadu tiek plānots atvērt pa vienam restorānam, lai pietiktu laika pienācīgi sagatavoties nākamā atvēršanai. Pēc uzņēmējas teiktā, cilvēku mentalitāte Baltijā ir līdzīga, tāpēc adaptācija būšot viegla. G. Songaila ir pārliecināta, ka nelielā konkurence tirgū šai unikālajai koncepcijai nodrošinās jaunatvērto sporta bāru popularitāti.

Hooters interjers

Franšīzes līguma noslēgšana noritēja salīdzinoši vienkārši, jo šis nebija pirmais “Hooters” līgums Eiropā. G.Songaila atklāja franšīzes iegādes cenu - 75 000 ASV dolāri.

Labi paveikti sagatavošanās darbi – veiksmes garantija

Songailas kundze saskata lielas iespējas “Hooters” zīmola attīstībā un sabiedriskajās attiecībās, izmantojot uzņēmējas vīra D.Songailas personīgo pazīšanos ar visām lielākajām Lietuvas sporta zvaigznēm. Songailu pārim ir doma izveidot Lietuvas sporta “Slavas zāli”, izvietojot uz restorāna sienām pazīstamāko sportistu atribūtiku ar autogrāfiem un novēlējumiem restorānam. Viņi uzskata, ka šis labi pārdomātais mārketinga gājiens piesaistīs mediju uzmanību un vairos restorāna atpazīstamību.

Jaunatveramā sporta restorāna īpašniece uzskata, ka franšīzes iegūšana nebija sarežģīta, jo viņa bija labi paveikusi sagatavošanās priekšdarbus. “Zīmoli ir ieinteresēti pārdot savas franšīzes uzņēmumiem, kas veiksmīgi darbojas. Mēs bijām pilnībā sagatavojušies – izanalizējuši mērķauditoriju, izstrādājuši detalizētu mārketinga plānu. Ļoti maz šaubu bija palicis, ka šis zīmols nevarētu veiksmīgi ienākt Baltijas valstīs” - pārliecināta ir G. Songaila.

Franšīzes līguma noslēgšana noritēja salīdzinoši vienkārši, jo šis nebija pirmais “Hooters” līgums Eiropā. Standarta franšīzes līgumam bija nepieciešama tikai neliela pielāgošana Lietuvas likumdošanai no juristu puses. G.Songaila atklāja franšīzes iegādes cenu - 75 000 ASV dolāri.

Svarīgi ir arī tas, ka pēc “Hooters” franšīzes līguma parakstīšanas, franšīzes devējs intensīvi sniedz atbalstu visās jomās, sākot no produktu piegādātāju izvēles, beidzot ar restorāna dizaina projekta izvēli. Katrā restorāna izveides un atvēršanas posmā iesaistās dažādu jomu speciālisti no franšīzes devēja puses.

Lielākās grūtības, ar kurām saskārās franšīzes ņēmējs, bija tas, ka restorāna vadības komandai vajadzēja mēnesi pavadīt ASV, lai piedalītos apmācību programmā un apgūtu dažādas iemaņas no ēdienu pagatavošanas līdz restorāna tīkla vadībai. Šie franšīzes devēja nosacījumi prasīja būtiskus finanšu un laika ieguldījumus.

Dalies ar rakstu

Arta Zakse

Žurnāliste