21.04.2017

Latviešu kvalitāti pārdod ārzemniekiem

Kvestu istabas ar dažnedažādiem uzdevumiem Rīgā ir daudz, un katra mēģina atrast veidu, kā atšķirties.

“Escape Room” ir vienīgais uzņēmums, kas piedāvā “performance” spēli jeb istabu ar dzīviem aktieriem, un arī “arcade” spēli jeb divu komandu sacensību. Būt par tieši šī zīmola franšīzes uzņēmumu izvēlējušies četri franšīzes ņēmēji Rīgā, un tiek meklēti sadarbības partneri arī ārzemēs.

escape room Photo Escape room

“Escape Room” piedāvā iegādāties pilnu pakalpojumu klāstu - palīdzību scenārija izstrādāšanā, IT risinājumus, rezervēšanas sistēmu, darbinieku apmācību, rokasgrāmatas, un to speciālistu kontaktus, kuri var palīdzēt fiziski uzbūvēt kvestu.

Divas franšīzes Rīgā ir atpelnījušas ieguldīto naudu, viena tikko uzsākusi darbu, savukārt ar vienu ir lauzts līgums,” saka uzņēmuma vadītājs Vadims Maškancevs. “Šobrīd galvaspilsētā parasto kvestu veidošanai mēs franšīzes vairs nepārdodam. Pārdodam citām idejām - attīstošajām bērnu istabām ar kvesta elementiem un “action” spēlēm, kas ir kvesti apvienojumā ar uzdevumiem, kuru veikšanai jālieto fizisks spēks. Šobrīd meklējam investorus vai franšīzes ņēmējus šiem projektiem. Tā ir gatava koncepcija, kur viss uz papīra jau ir izveidots. Nepieciešama tikai finansiāla investīcija - aptuveni 250 000 – 300 000 eiro. Paredzam, ka šis virziens nākotnē varētu strauji attīstīties, un tas varētu būt pat interesants tūristiem.

Grib izplesties ārpus Rīgas

Parastajām kvestu istabām piesātinājums tirgū ir liels, konkurence - sīva. Īpaši tas attiecas uz galvaspilsētu. Taču sliktāk par šo faktu ir tas, ka daudz ir nekvalitatīvu istabu, kas bojā kopējo priekšstatu par kvestu spēlēm. Daudz istabu top lielā ātrumā, uzdevumi ir primitīvi un klientam vairs negribas atgriezties – stāsta “Escape Room” darbinieki.

Tirgus potenciāls ir gan Latvijā ārpus Rīgas, gan ārpus valsts robežām. Tāpēc tur vēl tiek meklēti franšīzes partneri. ““Escape Room” piedāvā iegādāties pilnu pakalpojumu klāstu - palīdzību scenārija izstrādāšanā, IT risinājumus, rezervēšanas sistēmu, darbinieku apmācību, rokasgrāmatas, un to speciālistu kontaktus, kuri var palīdzēt fiziski uzbūvēt kvestu. Tie ir celtnieki, dizaineri, mikroelektronikas darbinieki, kuri tirgū ir ļoti maz. Esam atvērti un gatavi palīdzēt jebkurā jautājumā,” saka V. Maškancevs.

Franšīzes ņēmēja galvenais uzdevums - pildīt visus līguma punktus. Svarīgākie – kvalitatīvi apkalpot klientus, izveidot interesantus kvestus, pildīt franšīzes devēja ētikas kodeksā noteiktos nosacījumus un maksāt nodokļus. Par pēdējā punktu nepildīšanu līgums uzreiz tiekot izbeigts.

Franšīzes maksa ir atkarīga no pilsētas, kurā tā atrodas. Rīgā cena par vienu kvestu ir 4000 eiro + 15% no mēneša apgrozījuma vai 5000 eiro + 10% no mēneša apgrozījuma. Ārpus Rīgas – 3000 eiro + 15% no mēneša apgrozījuma vai 4000 eiro + 10% no mēneša apgrozījuma. Savukārt sākotnējie finansiālie ieguldījumi ir 15 000 līdz 20 000 eiro, ja kvestam jau ir scenārijs, kas noteikti jāsaskaņo ar franšīzes devēju. Savukārt, ja scenārija nav, tad to izstrādā “Escape Room” speciālisti, taču franšīzes ņēmējam ir jārēķinās ar papildus ieguldījumu 1500 līdz 2000 eiro apmērā. Investīcijas atpelnīt iespējams laika posmā līdz 3 gadiem. “Rīgā to šobrīd būs grūti izdarīt, jo konkurence ir ļoti sīva, savukārt citur veiksmes gadījumā ieguldījumu var atpelnīt pat gada laikā,” saka V. Maškancevs.

Izdevīgi pārdot ārzemēs

“Escape Room” vadītājs V. Maškancevs iespējas attīstībai redz ārpus valsts robežām. Šobrīd jau ir noslēgts līgums ar vienu partneri, par kuru sīkāku informāciju pagaidām Vadims nevēlas atklāt. Taču interese ir un sarunas notiek. “Ārvalstu partneriem mēs piedāvājam vēl citu iespēju - pārvietojumos kvestus konteineros. Tas ir izdevīgi, jo Latvijā ir zemas ražošanas izmaksas, ja tās salīdzina ar Lielbritāniju vai Itāliju. Turklāt Eiropā un ASV kvestu kvalitāte nav tik laba, kādu spējam nodrošināt mēs, un tāpēc ir vieta, kur izvērsties nākotnē.

Dalies ar rakstu

Ieva Treija

Žurnāliste