Kā uzsākt degvielas uzpildes stacijas biznesu?

"Klientam nav jājūt atšķirība starp mūsu un franšīzes ņēmēja sniegtajiem pakalpojumiem. Visas darbības, ko veicam savās stacijās, jānodrošina arī franšīzēm" - Normunds Kirejevs
Trešdiena
26.04.2017
Uzņēmums Circle K Latvia (Statoil) ir lielākais degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkls Latvijā, kas tirgū paplašinās ar franšīzēm. Šobrīd tiek veikta zīmola nomaiņa – jaunais nosaukums būs “Circle K”, ar kuru jau strādā 15’000 ērtas iepirkšanās veikali un DUS visā pasaulē.
 

Pirmā franšīzes stacija Latvijā 2004. gadā tika atvērta Dobelē, piedāvājot to jau esošu degvielas uzpildes staciju īpašniekiem. Franšīzes ņēmējs ieguva lielāku atpazīstamību, tīkla klientus, jaunas zināšanas un virkni citu zīmola priekšrocību. Arī šobrīd turpinām vērtēt tīkla attīstības iespējas, rūpīgi analizējot katru konkrēto situāciju. Situācija un vērtējumi ir līdzīgi kā pirms desmit gadiem, taču tagad tīkla attīstības stratēģija jau tiek izstrādāta Eiropas līmenī. Protams, kā ierasts, svarīgs nosacījums ir, lai jaunās stacijas nekonkurētu ar esošajām,” skaidro uzņēmuma Mazumtirdzniecības departamenta reģiona vadītājs Normunds Kirejevs. Ar “Statoil” zīmolu šobrīd Latvijā strādā 80 tirdzniecības vietas – 14 no tām ir franšīzes. Šobrīd tiek būvēta arī piecpadsmitā franšīzes stacija Tīnūžos.

Nepieciešamas salīdzinoši lielas investīcijas

Interesentam, kas vēlas izmantot “Statoil” franšīzi, jāsazinās ar atbildīgo cilvēku par tīkla attīstību. Tiek veiktas pārrunas par potenciālās franšīzes atrašanās vietu, analizēta virkne faktoru, lai rezultātā ieguvējas būtu abas puses. Ja viss atbilst prasībām un biznesa plāns ir pozitīvs, puses uzsāk darbu pie sadarbības līguma. “Sākumā puses paraksta nodomu protokolu, tiek sagatavots priekšlīgums, franšīzes līgums un visbeidzot tiek uzsākts darbs pie stacijas būvniecības vai esošās stacijas pārbūves,” stāsta N. Kirejevs. „Ir virkne nosacījumu, kas tiek paredzēti līgumā. Tāpat ir jābūt pieejamiem salīdzinoši lieliem resursiem, jo investīcijas stacijas izbūvē ir lielas, ja mēs runājam par pilnīgi jaunas stacijas būvniecību. Protams, katrs gadījums ir īpašs, un potenciālais franšīzes devējs veic rūpīgus aprēķinus, lai saprastu, cik ienesīga būs franšīze, jo uzņēmumam ir svarīgi, lai peļņa ir sabalansēta un tiek nodrošināta veselīga bilance.” “Circle K Latvia” Mārketinga un komunikācijas vadītāja Kristīne Lazdiņa stāsta, ka pieredzēti arī gadījumi, kad interesentam jāatsaka. „Franšīzes ņēmēji tiek rūpīgi vērtēti. Protams, lielākas priekšrocības ir partneriem, ar ko jau veidojusies sadarbība. Interesentu ir daudz, taču tie ne vienmēr atbilst mūsu prasībām.” Šobrīd uzņēmums sadarbojas ar deviņiem franšīzes partneriem, kuri pārsvarā katrs apkalpo vienu DUS, taču ir arī izņēmumi. Piemēram, uzņēmumam SIA “Augstceltne” pieder piecas franšīzes stacijas, ir arī partneris ar divām stacijām.

“Circle K Latvia” franšīzes ņēmējam nodod lietošanā jau gatavu biznesa modeli ar izstrādātu konceptu un vadlīnijām. „Koncepta prasības ietver vizuālo noformējumu, tehnisko nodrošinājumu un klientu apkalpošanas standartus. Klientam nav jājūt atšķirība starp mūsu un franšīzes ņēmēja sniegtajiem pakalpojumiem. Visas darbības, ko veicam savās stacijās, jānodrošina arī franšīzēm. Piemēram, izstrādājot jaunu kafijas pārdošanas konceptu, koncepta mēbeles ir “Circle K Latvia” investīcija, bet kafijas aprīkojums ir franšīzes partnera investīcija. Protams par izdevīgu cenu un ar mūsu pieejamām atlaidēm un nosacījumiem,” skaidro N. Kirejevs.

Stacijas būvniecībai uzņēmums iesaka sadarbības partnerus, ar kuriem jau veidojusies pozitīva pieredze. Svarīgi ir ievērot vides, veselības un drošības prasības, turklāt arī tehniskajam risinājumam jāatbilst visām DUS prasībām, kas tiek stingri regulētas. Normunds stāsta, ka pamatā ir drošība, kas mazina risku klientam un uzņēmumam kļūdīties degvielas un citu pakalpojumu izmantošanā.

Vajadzīgi draudzīgi darbinieki

Uzņēmuma pārstāvji uzsver, ka aktīvi atbalsta partnerus un to biznesa attīstību. Iespējams, tieši tāpēc situācija ar zīmola maiņu partneru starpā nav radījusi domstarpības. K. Lazdiņa stāsta, ka franšīzes partneris tiek aktīvi atbalstīts ar visām uzņēmuma mārketinga aktivitātēm, personāla apmācībām, kontroles monitoringu un IT sistēmu ieviešanu katrā stacijā. „Mums ir svarīgi, lai partneris ir gandarīts par sadarbību. Ik pēc laika franšīzes līgums tiek pārskatīts. Augsti vērtējam partnerus, kas ierosina uzlabojumus – mēs tos labprāt uzklausām. Uzņēmums velta laiku kopīgām sanāksmēm un partneru pasākumiem, kur diskutējam par attīstību un pakalpojumu kvalitāti. Vēlamies, lai apmierinātas būtu abas puses,” stāsta Kristīne.

Apmācības, kurās piedalās viss personāls, notiek mēnesi pirms DUS atvēršanas. Ievadsemināros darbinieki saņem visu nepieciešamo informāciju par franšīzes devēja uzņēmumu un zīmolu. Partnera darbiniekiem tiek nodrošināta iespēja apgūt darbam nepieciešamās iemaņas gan uzņēmuma, gan franšīzes stacijās. Kas attiecas uz franšīzes ņēmēja personālu un tā atalgojumu, par to kopumā ir atbildīgs franšīzes īpašnieks. Franšīzes devējs, kā sociāli atbildīgs uzņēmums, aicina partnerus rūpēties par saviem darbiniekiem.

Attīsta veikalu

“Circle K Latvia” pārstāvji atzīst, ka Latvijas tirgus tālākai franšīzes attīstībai ir ierobežots. Šobrīd valstī ir vairāk nekā 400 DUS, kas padara tirgus pārklājumu piesātinātu, ja šo skaitli vērtē attiecībā pret kopējo iedzīvotāju skaitu. Tāpēc tiek meklēti jauni risinājumi, lai attīstītos. Piemēram, aizvien lielāku sniegto pakalpojumu īpatsvaru nodrošina DUS veikals, tāpēc tas tiek pilnveidots. Cilvēki iecienījuši gardo kafiju, kā arī smalkmaizītes un ātrās uzkodas. Normunds norāda, ka degviela joprojām ir uzņēmuma pamatbizness: „Nākotnē veikals varētu ieņemt arvien nozīmīgāku vietu, taču šobrīd degviela vēl joprojām ir pirmajā vietā. Esam atvēruši arī Latvijā pirmo “Statoil” ērtas iepirkšanās veikalu Vecrīgā – joprojām testējam, kas strādā, kas nē, ko izvēlas klienti. Jāuzsver, ka Vecrīgas veikala klienti atšķiras no klientiem DUS. Kopš atvēršanas ir pagājis gads un esam apmierināti ar tā atrašanās vietu, tomēr apzināmies arī lietas, kas būtu jāattīsta un jāpilnveido.”


Žurnāliste

populārs forumā