16.07.2017

IT franšīzes veiksmes stāsts

Krievijas tirgus līderim 1C ir jau vairāk nekā 10000 partneri 600 pilsētās 25 pasaules valstīs. Arī Latvijā 1C ir viens no vadošajiem uzņēmumu pārvaldības programmatūras risinājumiem.

Uz doto brīdi 1C Latvijā ir vairāk kā 10 franšīzes, taču līderes ir divas – uzņēmumi ‘EĻMI’ un ‘Andi’. Pirmais Latvijas tirgū darbu uzsāka uzņēmums ‘EĻMI’ - jau 1992. gadā. Par 1C partneri tas kļuva, kad programmatūras izveidotāji sāka piedāvāt iegādāties franšīzes. Gan ‘EĻMI’, gan ‘Andi’ franšīzes tiesības nopirka un uzsāka lielu darbu pie zīmola atpazīstamības veicināšanas vietējā tirgū. Veiksmīgi, jo no 2000. gada abiem uzņēmumiem pievienojās vēl bariņš sekotāju – līdzīgu uzņēmumu.

1c latvijas fransizes nemejs Elmi Photo ELMI

SIA ‘EĻMI’, viens no 1C Latvijas franšīzes ņēmējiem, ir izaudzis no četriem darbiniekiem un biroja Jelgavā līdz 15 darbiniekiem un birojam galvaspilsētas centrā.

Šobrīd ‘EĻMI’ ir izaudzis no četriem darbiniekiem un biroja Jelgavā līdz 15 darbiniekiem un birojam galvaspilsētas centrā. “Ar programmēšanu esmu nodarbojies vienmēr. Tā ir arī mana profesija – esmu absolvējis universitāti Ukrainā,” stāsta ‘EĻMI’ valdes loceklis Andrejs Terjavjainens. “Uz Latviju mani atsūtīja strādāt rūpnīcā RAF. Nostrādāju vairākus gadus, līdz rūpnīca tika slēgta. 1992. gadā reģistrēju uzņēmumu. Nodarbojāmies ar datoru apkopi. Paši saskārāmies ar jautājumu, kā organizēt grāmatvedības uzskaiti. Meklējām risinājumus, datorprogrammu. Sākotnēji domājām, ka paši to izveidosim. Taču mans tētis, kurš tolaik bija Biznesa institūta direktors Ukrainā, sāka sadarboties ar uzņēmumu 1C. Viņš iegādājās programmu, un viena no universitātes nodaļām sāka to izmantot visas mācību iestādes vajadzībām. Tā kā esmu programmētājs, mani ik pa laikam tur piesaistīja sīkiem darbiem. Un tā arī mēs Latvijā sākām šo programmu izmantot. Sākumā tikai grāmatvedības vajadzībām.”

Konkurē gan ar citiem, gan savējiem

Vēlāk, kad 1C franšīzes kļuva pieejamas, radās konkurence vietējā tirgū ne tikai ar citu programmu tirgotājiem, bet arī 1C programmatūras tirgotājiem savā starpā. A. Terjavjainens stāsta, ka tā ir normāla prakse, jo mātesuzņēmums tirgu neslēdz: “Dažas franšīzes ar to nav apmierinātas, jo konkurentiem ir salīdzinoši viegli ienākt biznesā – atliek vien izpildīt dažas prasības. Savukārt klientam tas ir ieguvums - ja neizdodas attiecības ar kādu partneri vai ir vēlme mainīt piegādātāju, var atrast citu partneri, bet nav jāmaina uzņēmuma pārvaldības programmatūra. Mums gan šāds pavērsiens var radīt grūtības, jo partneri ir izveidojuši savu konfigurāciju, kas atšķiras cita no citas. Mums tā jāapgūst pirms sākam klientam piedāvāt apkalpošanu.”

Visi partneri Latvijā piedāvā 1C produktus, ko uzņēmums ražo, taču katrs partneris risinājumus var lokalizēt vai nu saskaņā ar 1C pasūtījumu vai pēc savas iniciatīvas, jo programmatūras kods ir atvērts. A. Terjavjainens uzsver, ka tā ir viena no 1C platformas priekšrocībām salīdzinājumā ar konkurentiem: “Parasti programmas ir slēgtas, un partneri tās var tikai pārdot, regulēt to uzstādījumus un konsultēt klientus. Savukārt mēs varam arī veikt izmaiņas atbilstoši klienta vajadzībām. Piemēram, varam izmantot 1C platformu, bet uzrakstīt savu konfigurācijas kodu. Mums ir bijuši daži projekti, kur programma ir rakstīta saskaņā ar īpašu pasūtījumu.”

1c latvijas fransizes nemejs Elmi

"Tagad ir parādījusies jauna tendence - klienti nevis pērk licences, bet gan tās nomā. Klientam tas ir vienkāršāk – viņam ir mazāk izdevumu, un jebkurā brīdī iespējams līgumu pārtraukt" - A. Terjavjainens, SIA EĻMI vadītājs

A. Terjavjainens uzskata, ka priekšrocība attiecībā pret citiem konkurentiem noteikti ir arī zemāka cena – iespējams iegādāties atbilstošu licenci gan tad, ja esi liels uzņēmums, gan tad, ja nepieciešams risinājums mazam uzņēmumam: “Turklāt tagad ir parādījusies jauna tendence - klienti nevis pērk licences, bet gan tās nomā. Mums ir aptuveni 50 klientu, kuri strādā šādā režīmā. Šobrīd palielinās tieši viņu skaits nevis to klientu skaits, kas nopērk jau gatavu programmatūras ’paku’. Klientam tas ir vienkāršāk – viņam ir mazāk izdevumu, un jebkurā brīdī iespējams līgumu pārtraukt. Turklāt nav lieku izdevumu par tehniku. Tas ir arī uzņēmuma 1C nākotnes darbības virziens - 2016. gadā kompānijas "1C" ieņēmumi par abonementu un servisu pārdošanām pirmo reizi pārsniedza apgrozījumu par licenču pārdošanām.”

Maz ierobežojumu no franšīzes devēja

Franšīzes līguma ietvaros franšīzes ņēmējs no uzņēmuma 1C saņem visas programmas – mazo un vidējo uzņēmumu vadīšanai, tirdzniecības vadīšanai, grāmatvedībai, algu un personāla vadīšanai. Tās tālāk var piedāvāt klientiem. Papildus franšīzes devējs nodrošina palīdzību ar tehnoloģiskajiem risinājumiem, kā arī konsultācijas un visu franšīzes uzņēmuma dokumentu paketi. Biznesa procesu katrs franšīzes ņēmējs var organizēt pēc saviem ieskatiem. Drīkst strādāt arī vairākās valstīs vienlaicīgi.

Uzņēmumam ‘EĻMI’ ir klienti Igaunijā un arī klients Somijā. Skandināvijas tirgus tam šķiet īpaši pievilcīgs, taču tas ir dārgi – jānodrošina visas programmatūras tulkošana. “Tomēr turpinām uz šo tirgu skatīties. Pašlaik tur strādā mūsu meitasuzņēmums, kas lielākoties nodarbojas ar antivīrusu programmatūras pārdošanu un domēnu reģistrāciju. Tam nav saistības ar 1C uzņēmuma risinājumiem, taču franšīzes līgums neparedz ierobežojumus darbam ar citām programmām. Ierobežojumi ir tikai darbam ar citām grāmatvedības programmām,” stāsta A. Terjavjainens.

Maksa par franšīzi tiek veikta reizi ceturksnī. ‘EĻMI’ vadītājs atzīst, ka tā ir salīdzinoši neliela. Vēl ir jāmaksā par tehnoloģisko atbalstu. Kompensēta tiek daļa reklāmā ieguldītās naudas, taču šis darījums nav naudas atgriešana – tā ir atlaide nākamajiem pasūtījumiem. Vēl franšīzes devējs nodrošina apmācības. “Vasarā parasti ir izbraukuma semināri, kas notiek kādā kūrortā. Esam braukuši uz Maltu, uz Turciju, pat uz Kubu. Semināri divas reizes gadā - septembra beigās un marta sākumā – notiek Maskavā. Tajos piedalās aptuveni 1500 cilvēku no dažādām pasaules valstīm. Tā ir laba iespēja sazināties un aprunāties ar citiem partneriem, kā viņi veido biznesu. Tāpat, ja, piemēram, ir izdots jauns produkts, kuru neviens vēl nav integrējis, ir iespēja aprunāties ar partneriem un uzzināt pieredzi,” komunikācijas lietderīgumu skaidro A. Terjavjainens.

Dalies ar rakstu

Ieva Treija

Žurnāliste