No ražotnes Liepājā līdz franšīzei Dubaijā

"Nereti kartinga trases asociējas ar drūmu, netīru un piedūmotu telpu, tomēr mēs gribējām piedāvāt citu konceptu" - Artis Daugins, ‘Blue Shock Race’ līdzīpašnieks
Ceturtdiena
02.11.2017
Liepājas uzņēmuma ‘Blue Shock Race’ Latvijā ražotos kartingus un kartinga haļļu konceptu divu gadu laikā iekāro pasaules lielākās metropoles. Interesentu vidū ir pat Dubaija.
 

Kā tas iespējams? Milzīgs gribasspēks un apņēmība raksturo uzņēmuma ‘Blue Shock Race’ līdzīpašnieku Arti Dauginu un viņa komandas ceļu uz panākumiem. Tas sākās pirms sešiem gadiem, kad jaunais uzņēmējs gribēja izmēģināt spēkus elektrotransporta un alternatīvās enerģijas risinājumu ražošanā. Ambīcijas un plāni bija lieli, tomēr kredītiestādes jaunajiem censoņiem nenoticēja. “Sākām ar elektrovelosipēdiem. Atradām partneri, komplektējām un nomājām riteņus. Pēc trim gadiem uzsākām arī ražošanu un izgatavojām pirmo prototipu. Sapratām, ka sabiedrībai elektrotransporta jēdziens ir svešs un nolēmām, ka cilvēkus par to vislabāk izglītot, demonstrējot kartingus. Izveidojām prototipu elektrokartingam, ar ko gribējām pierādīt tā spēju sasniegt jebkuras pasaules klases auto parametrus,” stāsta Artis. Taču vēlme sākt kartingu ražošanu atkal atdūrās finansēs – ko ar lielu apņēmību pateicoties, privātam investoram varējām pacelt.

Sāka pelnīt ar kartinga trasēm

Risinājums bija jāatrod. Radās ideja veidot kartinga halles, kas palīdzētu testēt produktu, iegūt datus un saprast jauno biznesa modeli. Tāpēc tika izvirzīts mērķis – uzbūvēt kartinga halli bez lielām investīcijā vietā, kur neviens nekad par to nebūtu iedomājies. “Sapratām, ka jāmeklē vietas ar lielu cilvēku plūsmu, kur izveidot mazu elektrorallija pasauli. Nereti kartinga trases asociējas ar drūmu, netīru un piedūmotu telpu, tomēr mēs gribējām piedāvāt citu konceptu. Ātri vien secinājām, ka ar haļļu veidošanu, projektēšanu un uzstādīšanu varam nopelnīt pat vairāk nekā tikai ar kartingiem. Jāuzsver, ka kartinga halles būvēšanā nekad neiejaucamies esošajās būvkonstrukcijās. Individuāli pielāgojamies katram projektam,” skaidro A. Daugins.

Pirmā pilota halle gadu strādāja galvaspilsētas tirdzniecības centrā ‘Rīga Plaza’. Pēc tam arī atvēra halli Liepājā. 2017. gada vasarā durvis vēra Baltijā līdz šim lielākā elektrokartinga halle tirdzniecības centrā ‘Bērnu pasaule’. Kopējā platība - 2500 kvadrātmetri, kas ir turpinājums “Rīga Plaza” demo projektam.

Nākamais solis – franšīze. “Mūsu partneris, kurš ilgus gadus strādā ar franšīzēm, izstāstīja visus tās pamatprincipus – kā šis bizness strādā, kā tiek nodota un saņemta franšīze. Sapratām, ka vēlme izveidot testa pilota trasi ir pārvērtusies par netīšu iespēju uzsākt franšīzes biznesu. Protams, vēl ir daudz detaļu, kas jāuzlabo, tomēr jau šobrīd esošajiem investoriem ir iespēja nopirkt gatavu biznesu. Viņi jau no pirmā mēneša saņem konkrētu garantētu naudas plūsmu, klientus un visu pārējo, kas nepieciešamas,” stāsta Artis. Šobrīd uzņēmumam ir atvērtas divas franšīzes – Latvijā un Lietuvā. Tām drīzumā tiks pievienotas vēl divas Tuvajos Austrumos un Eiropā.

"Mēs piedāvājam precīzi aprēķinātu naudas plūsmu konkrētajai vietai, auditorijai un tirdzniecības centra apmeklētībai ar iespējamajām svārstībām 10 procentu robežās” - A.Daugins

Gatavs biznesa modelis jebkurai pasaules valstij

Potenciālais franšīzes partneris var izvēlēties mazo vai lielo franšīzes modeli. Mazais franšīzes modelis ir mazais kartodroms 250 – 500 kvadrātmetru platībā. To iespējams uzstādīt gandrīz jebkur – tirdzniecības centros, atrakciju parkos un pat mācību iestāžu teritorijās. Šādas halles izveidošanai ir nepieciešamas investīcijas 150 – 250 tūkstoši eiro atkarībā no kartinga un bateriju skaita, kā arī to noslodzes.

Otrs franšīzes modelis ir lielā trase ar papildus atrakcijām, kā arī ēdināšanas un izklaides zonu. Šādas halles būvniecība izmaksā no 250 tūkstošiem līdz pat pusmiljonam eiro. “Tā ir liela summa, taču mēs piedāvājam precīzi aprēķinātu naudas plūsmu konkrētajai vietai, auditorijai un tirdzniecības centra apmeklētībai ar iespējamajām svārstībām 10 procentu robežās. Pirms nododam franšīzi, vispirms pārliecināmies par biznesa rentabilitāti izvēlētajā vietā,” skaidro Artis.

Abos franšīzes modeļos iestrādāts viss nepieciešamais biznesa uzsākšanai – halles dizains, trases, kartingu, lādētāju un bateriju uzbūve, darbinieku apmācības un mārketinga materiālu pieejamība, tostarp, video, bukleti un skrejlapas. Franšīzes devējs arī kontrolē franšīzes ņēmēju - uzņēmuma vadību -, pārliecinoties, lai viss tiek realizēts pareizi. Ja franšīze strādās ārpus Latvijas, ‘Blue Shock Race’ pārstāvis dodas uz konkrēto valsti, lai pielāgotu franšīzes modeli konkrētās valsts kultūras un biznesa īpatnībām. Laika periods, kādā iespējams atpelnītas ieguldītās investīcijas, atkarīgs no izvēlētās halles vietas. Tomēr Artis uzsver, ka franšīzes plānā optimālais laiks tiek norādīts no pusotra līdz trīs gadiem.

Ir bijuši vairāki gadījumi, kad potenciālajam partnerim tiek atteikts. „Pirms sadarbības uzsākšanas vairākas reizes veicam pārrunas, lai saprastu cilvēka gatavību biznesam. Mums ir svarīgi, lai ir pareizā izpratne par biznesu un globālais skatījums. Tas ir būtisks faktors, galvenos kritērijus atklāj Artis.

Partnerus var izvēlēties

Šobrīd interese par sadarbību ir tik liela, ka ‘Blue Shock Race’ var izvēlēties, ar kuriem uzņēmumiem strādāt un ar kuriem nē. Franšīzes piedāvājums ir pieejams ļoti īsu laika periodu, bet uzņēmumu jau uzrunājuši no ASV, Eiropas, Krievijas, Vidējiem Austrumiem. Par sadarbību interesējas arī lielākās tirdzniecības veikalu ķēdes. “Mēs nekautrējāmies uzstādīt lielus plānus. Divu gadu laikā braucu pa visu pasauli ar konkrētiem mērķiem. Esmu ticies ar neskaitāmu uzņēmumu vadītājiem un izteicis precīzus piedāvājumus. Biju sagatavojis atbildes uz katru iespējamo jautājumu. Tas viss ir smags darbs liela mērķa vārdā. Šie uzņēmumi ir sekojuši līdzi mūsu aktivitātēm un redz, ko esam paveikuši no pirmā kartinga prototipa izstrādes brīža. Esam saņēmuši zelta nominācijas apbalvojumu par kartinga industriālo dizainu un eksporta inovāciju balvu no LIAA. Mēs nedomājam apstāties,” saka Artis.


Žurnāliste