Gruzijas tirgus vilina Latvijas uzņēmumus

"Mēs uzskatām, ka vidējie un lielie uzņēmumi, kas tradicionāli darbojās citos sektoros, diversificēs savus portfeļus, iegādājoties franšīzes, jo tas ir vismazāk riskantais biznesa veids" - Ketevana Bočorošvili, Gruzijas Ekonomikas un Ilgtspējīgas Attīstības ministra vietniece
Pirmdiena
27.02.2017
Gruzija piedzīvo tūrisma uzplaukumu un ir kļuvusi par vienu no biznesam draudzīgākajām valstīm pasaulē.
 

Teritorijā, kuras platība ir tikai nedaudz lielāka par Latviju, dzīvo 3,7 miljoni iedzīvotāju, bet ik gadu to apmeklē vairāk nekā 6 miljoni tūristu. Lielais tūristu skaits ir veicinājis viesnīcu, izklaides un ēdināšanas biznesu uzplaukumu. Gruzija ir realizējusi arī lielu daudzumu reformu biznesa vides uzlabošanai un ir kļuvusi par vienu no biznesam draudzīgākajām valstīm pasaulē. Tā, pašlaik, Gruzija Pasaules Bankas "Doing Business 2017" reitingā ieņem augsto 16.vietu.

Gruzijas un tās kaimiņvalstu investori pastavīgi meklē jaunas iespējas investīcijām. Uz doto brīdi valstī darbojas vairāk nekā 100 dažādas franšīzes koncepcijas. Ātrās ēdināšans sektorā veiksmīgi darbojas tādi starptautiski zīmoli kā Subway, Burger King, KFC, Wendy’s, McDonald’s, Domino’s Pizza un Dunkin’Donuts. Viesnīcu nozarē arī ir plaši pārstāvētas franšīzes, ieskaitot tādus tīklus kā Radisson BLU Hotels & Resorts, InterContinental Hotels Group, Accor Hotels, Best Western. Carlson Rezidor Hotel Group, Rixos Hotels, Crowne Plaza Hotels & Resorts u.c. Mazumtirdzniecības sektorā jau vairākus gadus veiksmīgi attīstās Carrefour un Spar franšīzes.

Gruzijas valdība arī ļoti aktīvi atbalsta biznesu. Ketevana Bočorošvili, Gruzijas Ekonomikas un Ilgtspējīgas Attīstības ministra vietniece kā piemēru min īpašu atbalsta programmu, kas palīdz viesnīcu attīstītājiem atvest jaunus zīmolus uz Gruziju: “Ja kāds nolemj sākt viesnīcu biznesu un būvē viesnīcu atbilstoši programmā noteiktajiem kritērijiem, valdība bankas kredītam piemēro līdzfinansēšanas mehanismu ar īpašu procentu likmi, kā arī apmaksā franšīzes kompānijām royalty maksājumus pirmo divu gadu laikā pēc viesnīcu atvēršanas Gruzijā.”

Hard Rock Café ir pazīstams ar ļoti rūpīgu pieeju potenciālo tirgu izvērtēšanā, līdz ar to franšīzes mūzikas kluba atvēršana Tbilisi ir vēl viens apliecinājums tirgus gatavībai uzņemt franšīzes uzņēmumus.

Pirmo reizi liela franšīzes izstāde

Lieliska platforma priekš Latvijas uzņēmumiem franšīzes partneru meklējumos Gruzijas tirgū var kļūt BuyBrand Transcaucasia 2017 izstāde, kas norisināsies izstāžu zālē Expo Georgia no 2.-3.jūnijam. Pasākumu organizē kompānija EMTG, kas jau 15 gadu garumā Maskavā rīko vērienīgāko franšīzes izstādi NVS valstīs- BuyBrand Expo. Izstāde Tbilisi tiek rīkota pirmo reizi. To atbalsta Ekonomikas un Attīstības Ministrija sadarbībā ar Gruzijas Tirdzniecības un Rūpniecības Kameru. Paredzams, ka izstādē piedalīsies vairāk kā 100 dažādi franšīzes uzņēmumi- gan vietējie, gan no citām valstīm.

Vaicāta par to, kādas franšīzes varētu interesēt vietējos investorus, K.Bočorošvili skaidro: "Vietējo biznesu ieinteresēs jebkuras jaunas un interesantas franšīzes tajos segmentos, kurus vēl nav aizpildījuši vietējie un starptautiskie zīmoli. Īpaši var izdalīt zīmolus, kas piedāvā vidēja izmēra viesnīcas, kā arī jebkuras franšīzes, kas attiecas uz tūrisma nozari kopumā.”

Ne tikai Gruzija

Daudzas franšīzes pēc nostiprināšanās Gruzijas tirgū, neapstājas un turpina savu attīstību blakusesošajās valstīs. Sekojot šim piemēram, Gruzijas tirgus Latvijas uzņēmumiem var kalpot par vārtiem arī uz Armēnijas un Azerbaidžānas tirgiem.

K.Bočorošvili uzskata, ka, neskatoties uz atšķirībām ekonomikas struktūrā, Armēnijas un Azerbaidžānas franšīzes tirgi attīstīsies pēc līdzīga scenārija kā Gruzijā. Vairums zīmolu, kas ienāks šajās valstīs, pārstāvēs modes nozari, mazumtirdzniecību, viesnīcu un ēdināšanas biznesus. “Reģiona ekonomikas arī turpmāk turpinās attīstīties un piesaistīt jaunus zīmolus. Tie tirgus spēlētāji, kas pašlaik ir pārstāvēti tikai vienā tirgū, turpinās paplašināšanos visās trijās valstīs, kā arī ir iespējama to ekspansija uz mūsu reģiona kaimiņvalstīm. Balstoties uz Gruzijas pieredzi, mēs uzskatām, ka vidējie un lielie uzņēmumi, kas tradicionāli darbojās citos sektoros, diversificēs savus portfeļus, iegādājoties franšīzes, jo tas ir vismazāk riskantais biznesa veids.”

Sīkāku informāciju par franšīzes iespējām Gruzijas tirgū var saņemt pie Francity speciālistiem.


Žurnāliste