Ar biznesu pretī nākotnes izaicinājumiem

Gandrīz katra valsts pasaulē piedzīvo vecāka gadagājuma cilvēku skaita un īpatsvara pieaugumu, kas solās atnest vienas no būtiskākajām sociālajām pārmaiņām divdesmit pirmajā gadsimtā.
Svētdiena
05.03.2017
Viens no sektoriem, kas pēdējo desmit gadu laikā ir piedzīvojis “franšīzes bumu”, ir vecāka gadugājuma un slimu cilvēku mājas aprūpe. Kas to padara par piemērotu franšīzei?
 

Kā jau sagaidāms, pieauguma tendence ir visvairāk redzama ASV, kas ir lielākais un attīstītākais franšīzes tirgus pasaulē, tomēr franšīzes sistēmu izaugsme šajā sektorā notiek arī Eiropā. Franšīzes eksperti ir vienisprātis, ka mājas palīdzības un aprūpes joma ir “kā radīta priekš franšīzes biznesa.” Galvenokārt tādēļ, ka šāda veida privātie pakalpojumi prasa specifiskas zināšanas, organizēšanu, lielu atbildību, precīzu sekošanu standartiem un darba plānam.

Kā vēl vienu iemeslu var minēt izmaiņas pasaules demogrāfiskajā situācijā. Saskaņā ar ANO Ekonomisko un Sociālo lietu padomes ziņojumu pasaules iedzīvotāji strauji noveco. Gandrīz katra valsts pasaulē piedzīvo vecāka gadagājuma cilvēku skaita un īpatsvara pieaugumu, kas solās atnest vienas no būtiskākajām sociālajām pārmaiņām divdesmit pirmajā gadsimtā. Iedzīvotāju skaita pieaugums, kas pārsniedzis 60 gadu vecumu, apsteidz kopējo iedzīvotāju skaita pieaugumu. Paredzams, ka šīs iedzīvotāju grupas skaits līdz 2050.gadam trīskāršosies. Eiropa pašlaik ir reģions ar vislielāko veco cilvēku īpatsvaru, un ir paredzams, ka situācija nemainīsies tuvāko 50 gadu laikā. Līdz ar to nav brīnums, ka arvien vairāk parādās sistēmas, kas nodrošina gan standarta palīdzību mājsaimniecībām- tīrīšanu, apsaimniekošanu, ēdienu pagatavošanu, gan “delikātākus” pakalpojumus, kā medicīnisko aprūpi.

Lielais cilvēku skaits, kas interesējas par franšīzes iespējām šajā jomā, ir skaidrojams arī ar salīdzinoši zemu sākotnējo investīciju līmeni. Lielākie līdzekļi ir nepieciešami investīcijam mārketingā, kā arī personāla piesaistei un apmācībām. Liela priekšrocība ir tas, ka biznesam nav nepieciešams ilgs “ieskriešanās periods”. Pieredze rāda, ka, neskatoties uz zemo investīciju līmeni, franšīze var rēķināties ar salīdzinoši augstiem ienākumiem, sevišķi pēc pirmā gada darbības, kad ir izveidotas labas atiecības ar klientiem, kuri ar savām rekomendācijām kļūst par ļoti labu nākamo klientu piesaistes kanālu.

Visbeidzot, mēs nedrīkstam aizmirst, ka daudzi cilvēki šajā biznesā iesaistās arī tīri nesavtīgu iemeslu vadīti. Sajūta, kas tu kādam dari labu, bieži ir daudz svarīgāka par biznesa peļņas rādītājiem. Tomēr, kā daudzās citās jomās, arī šajā ir nopietni iemesli, kāpēc ar šo biznesu nevar nodarboties kurš katrs. Šis darbs prasa nepārtrauktu uzmanību septiņas dienas nedēļā, 365 dienas gadā, kas nozīmē, ka darbinieki atrodas pastavīgā “dežūrā”.

Lai arī nav viena “ideālā” franšīzes ņēmēja profila, pieredzējuši franšīzes devēji atzīst, ka labākie kandidāti ir cilvēki ar vadītāja pieredzi, zināšanām mārketingā un labu attiecību veidošanas prasmēm ar klientiem un darbiniekiem. Tomēr, pats svarīgākais, lai franšīzes ņēmējs būtu komunikabla un empātiska persona.

Lielākās un visvairāk regulētās sistēmas šajā sektorā nāk no Amerikas Savienotajām Valstīm. Tirgus lielums, franšīzes jomas popularitāte, kā arī demogrāfiskie izaicinājumi kalpoja par labu augsni lielam skaitam franšīžu ar specializāciju mājas pakalpojumu sniegšanā. Starp lielākajiem zīmoliem, kas var lepoties ar simtiem franšīžu, var minēt Comfort Keepers, Bright Star, Right at Home, Home Instead Senior Care, Visiting Angels, Synergy Home Care un citus.


Žurnāliste