13.04.2017

Attīsta vietējos, lai konkurētu ar ārzemju lielveikalu ķēdēm

Lai kļūtu par veikalu tīkla ELVI franšīzes ņēmēju, jābūt vēlmei attīstīt savu biznesu un būt daļai no ELVI zīmola, kas šobrīd visā Latvijā pārstāvēts ar 183 veikaliem.

Šobrīd 133 veikali ir ELVI, 50 – specializētie alkoholisko dzērienu veikali - noliktavas “AlkOutlet Dzērieni un vīni”. Līdz šī gada beigām iecerēts atvērt vēl aptuveni 20 ELVI veikalus visā Latvijā. Tomēr tālāka tīkla attīstība atkarīga gan no izmaiņām mazumtirdzniecības tirgū, gan ekonomiskās attīstības tempiem Latvijā un pasaulē kopumā. “Šobrīd joprojām ir kur augt, tomēr konkurences situācija mazumtirdzniecības nozarē liek daudz rūpīgāk plānot un izvērtēt vietas, kur atvērt jaunus veikalus. Tāpat daudz strādājam, lai padarītu efektīvākus dažādus biznesa procesus, pilnveidotu tehnoloģijas – tostarp, piemēram, samazinātu tēriņus par elektroenerģiju, panāktu izdevīgākus produktu iepirkuma nosacījumus. No tā ieguvēji būtu gan mūsu franšīzes partneri, gan pircēji. Mūsuprāt, Latvijas mazumtirgotājiem vajadzētu daudz plašāk sadarboties, lai tādējādi spētu konkurēt ar lielajiem ārvalstu tīkliem,” stāsta SIA “ELVI Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine. Kaimiņzeme Igaunija ar savu piemēru jau parādījusi, ka lokālo mazumtirdzniecības tīklu sadarbība ir iespējama.

laila vartukapteine Photo Elvi

"Ja interesents vēršas pie mums un sākotnējo sarunu gaitā redzam, ka mūsu izpratne un redzējums par biznesa veidošanu un mērķiem saskan, mēs noslēdzam līgumu un sākam darbu pie jaunā veikala plānošanas" - Laila Vārtukapteine, "ELVI Latvija" komercdirektore

Ar vēlmi attīstīt savu biznesu un brīviem līdzekļiem kabatā

ELVI ir veiksmīgs zīmols, kas sevi pierādījis jau daudzu gadu garumā, tāpēc par intereses trūkumu jaunu franšīzu atvēršanai tas sūdzēties nevar: „Ja interesents vēršas pie mums un sākotnējo sarunu gaitā redzam, ka mūsu izpratne un redzējums par biznesa veidošanu un mērķiem saskan, mēs noslēdzam līgumu un sākam darbu pie jaunā veikala plānošanas. Līgumā ir noteikta ikmēneša franšīzes maksa, kuras lielums atkarīgs no dažādiem faktoriem. Nav nepieciešamas iemaksas pirms veikalu atvēršanas, tomēr jārēķinās, ka būs jāiegulda savi līdzekļi veikala tehniskā stāvokļa uzlabošanā,” stāsta L. Vārtukapteine.

Investīcijas veikala atvēršanā lielākoties ir atkarīgas no esošo telpu tehniskā stāvokļa, kā arī inventāra, ko jaunais partneris vēlas uzstādīt savā veikalā. ELVI praksē ir bijuši veikali, kuru atvēršana partnerim izmaksājusi vien pāris tūkstošus, bet ir gadījumi, kad summas ir 20 līdz 30 tūkstoši eiro. Tie ir partneri, kuri vēlas jau sākotnēji veidot patīkamu vidi pircējiem, uzstādīt energoefektīvākas iekārtas utt. Piemēram, Tērvetes veikala īpašnieks nolēma atjaunot senu būvi, veicot tur kapitālo remontu. Savukārt partneris Mežotnē restaurēja pie pils esošu ēku un iekārtoja veikalu tur. Franšīzes devējs šādos gadījumos finansiāli nepalīdz.

No apmācībām līdz datu analīzei

ELVI veikalu tīkla izstrādātais franšīzes modelis nodrošina ievērojamu franšīzes devēja atbalstu dažādos biznesa procesos. Veikala darbības sākumā tiek piedāvāta apmācību programmu, konsultējot par nepieciešamajām veikala iekārtām, izkārtojumu, darbinieku atbilstību un iemaņām, kas viņiem jāapgūst. “Franšīzes partneris var nebūt ar iepriekšēju pieredzi biznesa vadībā, taču ir jāmācās un jāapgūst iestrādātās vadlīnijas. Veikalam uzsākot savu darbību, mēs nodrošinām visiem partneriem virkni funkciju un pakalpojumu, kurus, esot ELVI tīklā partneri saņem bez maksas. Tie ir ļoti ievērojami kapitālieguldījumi, kas citādi jaunajam uzņēmējam būtu jāveic no savas kabatas, piemēram, sortimenta vadība un produktu grupu analītika, dažādas akcijas un cenu pazeminājumi, planogrammu izstrāde, uzturēšana un sezonalitāte, iepirkumu līgumu slēgšana un cenu kontrole, kvalitātes vadība, vienotas IT sistēmas uzturēšana, mārketings un sabiedriskās attiecības, reģionālo tirdzniecības vadītāju konsultācijas un veikala vadītāju apmācības,” par stratēģiju saka L. Vārtukapteine.

Personāla apmācību process lielākoties notiek uz vietas veikalā. Katram veikalam ir piesaistīts reģionālais un IT vadītājs, kas apmācības organizē. „Mācību laiks ir aptuveni divas nedēļas, kad jaunais veikals un tā personāls tiek sagatavots darbam atbilstoši ELVI standartiem. Taču ar to nekas nebeidzas - reģionālie tirdzniecības vadītāji regulāri veic atkārtotas vizītes, lai atkal mācītu un atgādinātu par to, kas, iespējams, ir aizmirsies. Tas ir nebeidzams process”, uzskata L. Vārtukapteine. Viņa arī uzsver, ka darbinieki šajā nozarē mainās ļoti regulāri, līdz ar to arī apmācības jāorganizē bieži. Lielākā kadru mainība esot Rīgā, jo darbiniekiem prasības un vēlmes ir augstākas. Tikmēr reģionos darbinieki tik bieži nemainās, jo darbavietu nav daudz, un katrs novērtē iespēju strādāt.

ELVI franšīzes īpašnieks piedāvā veikt arī pusgada peļņas pārskatu un finanšu datu analīzi. Tas nozīmē, ka ir iespējams izpētīt, kā palielināt veikala apgrozījumu. Tiek analizētas dažādas preču grupas, ļaujot saprast, kuras pārdošanas aktivitātes bijušas veiksmīgākas. Tā iespējams noteikt katra konkrētā uzņēmuma problēmas un meklēt risinājumus, kā paaugstināt pārdošanas rezultātus. Kopumā šāds sadarbības modelis ir pierādījis savu efektivitāti, jo pievienošanās ELVI tīklam ir bijusi veiksmīga lielākajai daļai jauno uzņēmumu – jau pavisam drīz apgrozījums ir palielinājies.

Veicinās klientu lojalitāti

ELVI vadītāja L. Vārtukapteine ar nepacietību gaida jaunās ELVI lojalitātes programmas ieviešanu, kas ir franšīzes programmas būtiska sastāvdaļa. Tās darbības princips būs līdzīgs tam, kāds tirgū ir jau pazīstams – par katru pirkumu klienta kartē tiks uzkrāta virtuāla nauda. Tomēr plānoti arī atsevišķi jaunievedumi, kas ļaus pircējiem gūt daudz dažādus papildus bonusus un priekšrocības. Šādas sistēmas ieviešana ir laikietilpīgs process: „ELVI apvieno vairāk nekā 40 neatkarīgus uzņēmumus. Tāpēc vienotas klientu kartes izveidošana bija ļoti liels izaicinājums, lai darījumus korekti noformētu gan katra konkrēta uzņēmuma grāmatvedībā, gan tīklā kopumā. Lepojamies ar mūsu māku ieviest šādus liela apjoma projektus - ja salīdzinām sevi ar mazākiem pārtikas tirgotājiem, sakārtotības ziņā esam ļoti tuvu lielajiem mazumtirdzniecības tīkliem,” uzskata L. Vārtukapteine.

Klientu lojalitāti pastāvīgi veicina arī dažādu vietējo pasākumu atbalstīšana: “Šobrīd ļoti aktīvi atbalstām florbolu, kas ir kļuvis par vienu no masveidīgākajiem tautas sporta veidiem Latvijā. Esam florbola virslīgas ģenerālsponsori! Tāpat jau ceturto gadu veikalos vācam naudu neauglības ārstēšanai, lai tādējādi palīdzētu ģimenēm, kas dabiskā ceļā nevar tikt pie sava mazuļa. Ir milzīgs gandarījums, ka mūsu aktivitāšu rezultātā ir piedzimis jau sestais bērniņš, bet vēl trīs ģimenes gaida sava sapņa piepildīšanos visdrīzākajā laikā! Atbalstām deju kolektīvus, nometnes, pilsētas svētkus un daudzus citus pasākumus. Pēdējo četru gadu laikā veiktie pētījumi apliecina, ka esam darbojušies pareizi, jo ELVI zīmola novērtējums un atpazīstamība ir būtiski pieaugusi,” ar sasniegto ir apmierināta L. Vārtukapteine.

Dalies ar rakstu

Ieva Treija

Žurnāliste