20.06.2017

Franšīze – iespēja izdzīvot reģionos

ELVI franšīzes ņēmējs, atverot trīs veikalus, pierāda, ka iespējams nopelnīt jebkurā Latvijas reģionā.

Mareks Kronbušs uzņēmējdarbības gaitas uzsāka kā individuāls komersants. “Ideja par veikala atvēršanu radās, ilgus gadus strādājot tirdzniecības jomā. Bija nepieciešamā pieredze un vēlme darboties. Sākotnēji ņēmu aizdevumu no bankas, taču otrā un trešā veikala atvēršanai palīdzību sniedza finanšu institūcija ALTUM. Šobrīd esam atvēruši trīs veikalus, bet apstāties nedomājam. Ja būs labs telpu piedāvājums, to noteikti izmantosim,” stāsta M. Kronbušs. Septembrī apritēs jau 10 gadi no pirmā veikala atvēršanas Bauskā, pēc četriem gadiem Mareks tika pie neliela veikala Ceraukstē un jau gadu strādā veikals pie Mežotnes pils – pašu veikala saimnieku pilnībā atjaunotā un tagad jau skaistā ēkā.

elvi mezotne Photo Mareka Kronbuša pers.arhīvs

Veikala Mežotnē svinīgā atklāšana 2016.gadā. Lenti pārgriež SIA "D.M.I." vadītājs Mareks Kronbušs, viņa dzīvesbiedre Ilona Piebalga un meita Dace Kronbuša.

Ģimenes bizness

Katra veikala izveidošanā ieguldīts liels darbs, iesaistot tajā visu ģimeni. Atvērt veikalu Latvijas mazpilsētā krīzes gados ikvienam būtu liels izaicinājums, tomēr Mareks nenobijās. Viņš sarunas gaitā vairākas reizes uzsver, ka ar aizrautību un vēlmi strādāt var nopelnīt jebkurā reģionā: “Apkārtējie iedzīvotāji uz Mežotnes veikalu brauc pat no 20 km tālām vietām. Cilvēki zina, ka spējam nodrošināt svaigu preci un nemainīgu darba laiku no 8.00 līdz 22.00 vakarā. Arī lauku iedzīvotāji ir pelnījuši labākos pārtikas produktus. Viņi ir tieši tādi paši cilvēki kā pilsētā dzīvojošie.” Lielākais pārbaudījums ik gadu ir darbinieku trūkums. Darbs nav viegls, bet cilvēki ir izvēlīgi: „Šogad mūsu kolektīvā trīs meitenes dodas bērnu kopšanas atvaļinājumā – atrast vietā trīs cilvēkus ir ļoti grūti. Arī pats ar visu ģimeni strādāju visos trīs veikalos,” stāsta Mareks.

Sadarbības piedāvājumu kļūt par ELVI franšīzi izteica veikalu tīkla pārstāvji. M. Kronbušs atzīst, ka izveidojusies ļoti cieša un veiksmīga sadarbība. Franšīzes devējs nodrošina mārketinga aktivitātes, izstrādātu veikala programmu un IT atbalsta sistēmu, kas pieejama teju visu diennakti. Uzņēmums nodrošina arī apmācību seminārus veikalu vadītājiem un pastāvīgas konsultācijas no reģionālajiem tirdzniecības vadītājiem. Papildus stimuls pašam īpašniekam darboties ir iespēja pārstāvēt latviešu uzņēmumu un tirgot pašmāju ražotāju preces. Franšīzes ņēmējs no sadarbības partnera sagaida veikala vizuālā noformējuma nosacījumu ievērošanu un preču, kā arī akcijas avīžu un akcijas preču atbilstošu izvietošanu.

elvi mezotne

Pirmajos gados apgrozījuma kāpums sasniedzis pat 20%, šogad pirmā pusgada apgrozījuma pieaugums arī tuvojas divciparu skaitlim.

Svarīga atmosfēra veikalā

Ieguldīto investīciju atgūšana var prasīt pat vairākus gadus, tomēr franšīzes partnerim tas nav traucējis attīstīt biznesu. “Veikala sagatavošanai un atvēršanai vajadzīgi aptuveni divi mēneši. Sākumā neko nevarējām atļauties. Pats naktīs veikalu remontēju. Taču jaunāko veikalu Mežotnē gan izveidojām tādu, par kādu sapņojām jau pirms pieciem gadiem. Te gan pat nedomāju par investīciju atpelnīšanu – man vienkārši patika vieta un vēsturiskā ēka. Tagad tā ir pilnībā renovēta, un iekārtojumam atļāvāmies nopirkt pilnīgi jaunu inventāru. Sakopām arī apkārtni,” stāsta Mareks.

Ieguldītais darbs nodrošinājis panākumus, jo katru gadu apgrozījums ir pieaudzis. Pirmajos gados apgrozījuma kāpums sasniedzis pat 20%, šogad pirmā pusgada apgrozījuma kāpums arī tuvojas divciparu skaitlim. “Katru gadu cenšamies kaut ko mainīt. Uz vietas stāvēt nedrīkst. Manuprāt, laba veikala veiksmes formula ir svaigu produktu pieejamība, saprātīgas cenas un darbinieku vēlme strādāt. Daudzu gadu laikā esmu pārliecinājies, ka pircējiem preces cena vairs nav noteicošais veikala izvēles faktors. Svarīgs ir gaišs, mājīgs un ērts veikala iekārtojums.”

Plašas mārketinga aktivitātes

Domājot par klientu labsajūtu un nepieciešamību mainīties, veikalu tīkls ELVI ir uzsācis jaunas lojalitātes programmas ieviešanu. Tās darbības princips ir līdzīgs tam, kāds tirgū jau ir pazīstams – par katru pirkumu klienta kartē uzkrāsies virtuāla nauda. Šobrīd intensīvi notiek programmas ieviešana visos Latvijas ELVI veikalos. “Iedzīvotāju aptaujas liecina, ka cilvēkiem uzkrājuma princips patīk labāk, un viņi ir pieraduši pie šādas sistēmas. Programma būs pilnīgi jauna ar daudz dažādām iespējām. Gan mēs, gan klienti priecājas par jaunām iespējām,” stāsta Mareks. Kopumā katru mēnesi akcijas cenas pieejamas aptuveni 700 dažādām precēm! Veikalu īpašnieks piebilst, ka tām pievērš uzmanību.

Mareks Kronbušs ir pārliecināts – darbam vienotā franšīzes tīklā ir ļoti lielas priekšrocības. Turklāt sakarā ar ļoti lielu konkurenci pārtikas nozarē, individuālais komersants jeb viens veikals nevienam nav interesants. “Strādājot individuāli, nekad nebūs iespēja saņemt labāku cenu vai akcijas cenas produktiem. Arī liela apjoma mārketinga aktivitātes nav iespējams atļauties. Kopā tas viss ir sasniedzams. Tomēr es uzskatu, ka konkurencei šajā nozarē ir jābūt. Jo būs mazāka konkurence – jo cenas kļūs augstākas,” spriež M. Kronbušs.

Dalies ar rakstu

Ance Seikstule

Žurnāliste