26.11.2016

Franšīze tiek izmantota daudzās nozarēs

Franšīzi ir iespējams izmantot jebkuras nozares uzņēmumu attīstībai, tomēr dabiski, ka dažādi uzņēmējdarbības veidi franšīzes metodei ir vairāk piemēroti par citiem.

Franšīze plašāk tiek izmantota tajās uzņēmējdarbības nozarēs, kuras iespējams viegli sistēmiski organizēt, kuras var ātri apgūt. Ja lielāko daļu biznesa procesu var standartizēt un tos nav grūti atkārtot, tad var cerēt, ka franšīze var kļūt par piemērotu šādas uzņēmējdarbības nozares attīstības veidu. Ja bizness ir specifisks, piemēram, tad, kad tiek realizēti daudz unikāli projekti, kad tehnoloģiskais process ir ļoti sarežģīts un prasa specifiskas zināšanas, attīstība ar franšīzi var nebūt vairs tik atbilstoša metode.

Jāpievērš arī uzmanība iespējām sniegt pastāvīgu vērtību franšīzes ņēmējiem, kas var atšķirties atkarībā no uzņēmējdarbības nozares. Jo vairāk ir iespēju ģenerēt pastāvīgu labumu ņēmējiem (ne tikai franšīzes attiecību sākumā), jo attiecīgā uzņēmējdarbības nozare attīstībai ar franšīzi ir piemērotāka. Piemēram, būvniecības uzņēmumam, kas darbojas nosacīti nelielā tirgū, var būt grūti nodrošināt pastāvīgas vērtības sniegšanu ņēmējiem un novērst ņēmēju savstarpējo konkurenci, ja katrs no tiem bez lieliem papildu izdevumiem var veikt darbus jebkurā valsts daļā. Šajā gadījumā franšīzes devējam ir uzdevums nopietni pārdomāt franšīzes tīkla sadarbības noteikumus un pastāvīgi investēt papildu vērtības sniegšanā ņēmējiem, lai viņi būtu ieinteresēti palikt tīklā, izturētos apzinīgi un maksātu franšīzes maksājumus.

Iepriekšminēto iemeslu dēļ vēsturiski ir izveidojies, ka noteiktās uzņēmējdarbības nozarēs franšīze ir kļuvusi par galveno biznesa attīstības veidu, turpretī citās nozarēs franšīzes metode vēl aizvien ir gana eksotiska. Turpmāk aplūkosim franšīzei piemērotāko uzņēmējdarbības nozaru sarakstu un dažus katras uzņēmējdarbības nozares ārzemju pārstāvjus, kuri attīstās ar franšīzes palīdzību:

  • nekustamā īpašuma aģentūras („RE/MAX”, „CAPITAL”, „Century 21”);
  • izglītība un mācības („Action Coach”, „Sandler training”, „360 Solutions”);
  • finanšu pakalpojumi („Vernon Street Capital”, „Padgett Business Services”, „American Business Systems”, „Expence Reduction Analysts”);
  • vadības konsultācijas („The PalladiumGroup”, „TheInternationalFranchisingCentre”, „Smart PA Franchise”);
  • ēdināšana („McDonald‘s”, „SubWay”, „Burger King”);
  • sports („Curves”, „Glamour Secrets”, „Anytime Fitness”);
  • viesnīcas („Holiday Inn”, „Best Western”, „Hilton”);
  • remonts („Novus Glass”, „Snap-On Tools”, „Rooter Man”);
  • atpūta un izklaide („Cruise Planners”, „Baby Boot Camp”, „Gymboree”);
  • tirdzniecība („7-Eleven”, „The Body Shop”, „Zara”);
  • informācijas tehnoloģijas („Reiss Wolf”, „Spoton.net”, „Cartrige world”);
  • sabiedriskās attiecības, reklāma („WSI”, „Sign-a-Rama”, „Proforma”);
  • farmācija, aptiekas („Medicine Shoppe”, „Good Feet”, „Massage Envy”);
  • transports („Car Care Center”, „Avis”, „Hertz”).

Sniegtais uzņēmējdarbības nozaru saraksts nav uzskatāms par pilnīgu. Prakse apliecina, ka frančaizingu var izmantot gandrīz jebkurā uzņēmējdarbības nozarē, bet veiksme vairāk ir atkarīga no konkrētā uzņēmējdarbības modeļa, tā efektivitātes un citiem iekšējiem faktoriem, nevis no nozares, kurā uzņēmums darbojas.

Dalies ar rakstu

Juris Roganovs

Franšīzes konsultants
Rakstīt autoram