09.08.2017

Maza franšīze veiksmīgi attīstās Latgalē

Latvijas franšīzu tīkla ‘Figura Line’ Rēzeknes salona īpašniece pierāda, ka sievietes vēlas būt skaistas arī mazās Latvijas pilsētās. Un tā ir iespēja izveidot savu biznesu.

‘Figura Line’ studijas piedāvā limfostimulējošās masāžas pakalpojumu. Tas viss tiek nodrošināts ar Latvijā ražotu iekārtu jeb masāžas trenažieru palīdzību. Valija Belka savu biznesu franšīzes tīkla ‘Figura Line’ Rēzeknes filiālē sāka pirms diviem gadiem. Šī zīmola franšīze šajā pilsētā jau veiksmīgi darbojās, taču Valijai radās iespēja biznesu pārņemt. “Vienmēr esmu gribējusi darboties individuāli un šī bija mana iespēja to izmēģināt. Par ‘Figura Line’ biju dzirdējusi ļoti labas atsauksmes, turklāt arī pati biju studijas kliente. Darbs man likās ļoti interesants un aizraujošs. Vienmēr ir paticis komunicēt ar cilvēkiem, tāpēc redzēju savu potenciālu šajā biznesā,” stāsta V. Belka. Apmācības kursa ietvaros pusgada laikā viņa apguva visu nepieciešamo informāciju, lai patstāvīgi nodrošinātu klientiem visas salonā pieejamās procedūras.

figura line rezekne

"Tīklā atpazīstamību veidot ir daudz vieglāk nekā vienkārši mazam uzņēmumam reklamēt sevi pašam" - Valija Belka, "Figura Line" Rēzeknes franšīzes salona īpašniece un vadītāja.

Kredītsaistības izbeidz divu gadu laikā

Lai atvērtu studiju Rēzeknē, pirmais franšīzes īpašnieks uzsāka sadarbību ar finanšu institūciju ALTUM. Starta aizdevuma programma nodrošina palīdzību jauna biznesa uzsākšanā. “Pārņemot franšīzes biznesu, izlēmu turpināt sadarbību ar ALTUM. Tobrīd tas bija izdevīgākais piedāvājums, kā arī saistību pārņemšanas process bija diezgan vienkāršs. Mūsu sadarbību vērtēju kā ļoti labu – ALTUM darbinieki bija atsaucīgi un ļoti pretimnākoši. Bija laiks, kad konkrētos mēnešos bija apgrūtinoši segt kredītu. Lūdzu kredītbrīvdienas, ko vienmēr arī saņēmu,” atceras V. Belka. Divu gadu laikā uzņēmēja ir veiksmīgi atmaksājusi kredītu 8900 eiro apmērā, kas tika ieguldīti 32 kvadrātmetru plašās studijas iekārtošanai un trīs masāžas trenažieru iegādei.

Tagad vienīgās obligātās finansiālās saistības ir maksa par franšīzi vienu reizi gadā un maksa par mārketinga aktivitātēm. V. Belka uzsver, ka franšīzes devējs ir ļoti pretimnākošs – ja kādu maksājumu nav iespēja samaksāt, tad šis maksājums tiek sadalīts daļās. Sākotnēji franšīzes devējs šādas atkāpes nepieļāva, tomēr tagad uzņēmums apliecina lojalitāti pret sadarbības partneriem. Maksājumi par mārketinga aktivitātēm ir sadalīti trīs daļās – ziemas, vasaras un rudens maksājums. Ziemas un rudens maksājumi ir mazāki, bet vasarā lielāki, jo tad nepieciešams organizēt aktivitātes klientu piesaistē.

Limfostimulējošās masāžas pakalpojuma bizness ir sezonāls. Intensīvākais cilvēku pieplūdums ir pavasarī, kas skaidrojams ar vēlmi pirms vasaras atgūt labu fizisko formu. Tāpat darbīgi ir rudens mēneši, taču ziemas un vasaras vidus ir mazāk noslogots. “Jāatzīst, ka šis gads peļņas ziņā ir sliktāks nekā citi. Par pārmaiņu iemeslu grūti spriest. Nodrošinām visu nepieciešamo informāciju, kā līdz šim, turklāt arī pakalpojuma cena Rēzeknē kļuvusi konkurētspējīgāka,” saka V. Belka. Lai skaistumkopšanas studijas bizness būtu rentabls, nepieciešami vismaz 11 - 12 klienti dienā. Gada siltajos mēnešos apmeklētāju skaits ir ļoti neliels, tāpēc arī studija šajā periodā strādā tikai trīs dienas nedēļā.

Gribētos vairāk komunikācijas un kopīgu pasākumu

Uzņēmuma pastāvēšanas laikā no franšīzes devēja puses nav bijusi strikta uzraudzība un kontrole. Tomēr ir noteikumi, kas jāievēro katrai franšīzes studijai. “Franšīzes tīklā ir vienotas akcijas un pasākumi. Izņēmums ir studiju dzimšanas dienas un pilsētas svētki, kad varam piedāvāt dažādas aktivitātes, kas nav kopīgajā tīklā. Man bija gadījums, kad Lieldienās kopīgais tīkls nepiedāvāja svētku aktivitātes. Tāpēc studijā izveidoju savus īpašos piedāvājumus. Vēlāk bija pārrunas ar vadītāju, ka tā gluži nevar darīt, jo esam vienots tīkls. Darām, kad ir iespēja un ar mēru,” atzīst Rēzeknes franšīzes īpašniece. Valija uzsver, ka tieši mārketingam franšīzes modelī ir liela nozīme, jo ar sociālo tīklu starpniecību tiek nodota visa svarīgā informācija esošajiem un jaunajiem klientiem: “Visām studijām ir daudz klientu. Tāpēc sociālajos tīklos aktīvi dalāmies ar mūsu sasniegumiem, rezultātiem, idejām, akcijām un pasākumiem. Šādu iespēju ļoti augsti novērtēju, jo tīklā atpazīstamību veidot ir daudz vieglāk nekā vienkārši mazam uzņēmumam reklamēt sevi pašam.”

Uzņēmēja saskata gan priekšrocības, gan trūkumus darbam vienotā franšīzes tīklā. Vislielākā priekšrocība ir iespēja sasniegt lielu auditoriju, veidojot komunikāciju sociālajos tīklos un viesojoties izstādēs gan savā reģionā, gan visā Latvijā. Tomēr šajā biznesa modelī netrūkst arī mīnusu: “Savā studijā vēlētos attīstīt tehnoloģiju un produktu piedāvājumu. Klientiem pastāvīgi izmantojot pieejamos trenažierus, rodas vēlme izmēģināt ko jaunu. Franšīzes līgums neparedz iespēju izmantot pašam savas tehnoloģijas, taču franšīzes devējs no savas puses arī jaunus risinājumus nepiedāvā. Uzskatu, ka šādi netiek attīstīts franšīzes biznesa potenciāls,” saka V. Belka.

Kopumā sadarbība ar franšīzes devēju ir stabila, taču, zīmolam strauji attīstoties Latvijā un ārpus tās, atbalsts no franšīzes devēja ir mazinājies. “Sākotnēji izjutām daudz lielāku atbalstu, prasības un interesi. Saņēmām daudz informācijas, iespēju izglītoties un apmeklēt seminārus, kas darbam ļoti noderēja. Tagad pietrūkst arī ārpus darba komunikācija – kopīgi pasākumi, balles un ekskursijas. Šādu situāciju izjūt arī citu studiju īpašnieces, tāpēc ceram, ka drīzumā tomēr viss varētu mainīties.”

Dalies ar rakstu

Ance Seikstule

Žurnāliste