06.06.2017

"Ezītis miglā" katrā Eiropas galvaspilsētā

Latvijas studentu iecienītais bāru-kafejnīcu tīkls ’Ezītis miglā’ ir uzsācis franšīzes gaitas.

Jau gandrīz septiņus gadus vēsturiskajā Pētera I namā Vecrīgā atrodas omulīgais bārs-kafejnīca ‘Ezītis Miglā’. Bāra konceptu un atmosfēru iecienījuši daudzi vietējie iedzīvotāji, lielākoties studenti, un ārzemju tūristi, ik vakaru aizpildot kafejnīcas telpas. Konceptu pamanījuši daži apņēmīgi cilvēki reģionos un nu jau kafejnīcai tur ir divas franšīzes, kā arī vēl trīs filiāles tepat Rīgā: “Dažu mēnešu laikā esam atvēruši divas jaunas kafejnīcas – Grēcinieku ielā Rīgā, kā arī Daugavpilī. Kopš septembra veiksmīgi sadarbojamies ar franšīzes partneri Ogrē. Jau iepriekš esam atvēruši trīs filiāles Rīgā, tātad kopumā galvaspilsētā ir jau četras mūsu kafejnīcas, bet šis skaits varētu drīzumā pieaugt, jo aktīvi paši vai ar franšīžu ņēmējiem skatāmies uz dažādiem Rīgas rajoniem. Mūsuprāt, bāra veiksmes pamatā ir koncepts, kas cilvēkiem patīk. Un viņi ir gatavi atgriezties. Tas ir urbāni māksliniecisks bārs, kur apmeklētāji var līksmi pasēdēt ar draugiem, pārrunāt dzīves aktualitātes vai atmiņas, vai uzspēlēt kādu galda spēli,” saka ‘Ezītis Miglā’ līdzīpašnieks Ronalds Undzēns. Nosaukums esot tapis, iespaidojoties no pasakas “bērnības šausmenes” ar tādu pašu nosaukumu.

ezitis migla daugavpils

’Ezītis miglā’ ir urbāni māksliniecisks bārs, kur apmeklētāji var līksmi pasēdēt ar draugiem, pārrunāt dzīves aktualitātes vai atmiņas, vai uzspēlēt kādu galda spēli.

Viņa uzņēmēja gaitas sākās jaunībā, mācoties Rīgas Valsts Tehnikumā. Kopā ar draugu un tagadējo biznesa partneri, Ronalds nolēma veidot kopīgu biznesu. Biznesa partneri izveidoja banketu nodrošināšanas uzņēmumu ‘Svētki Jums’, kas šobrīd jau kļuvis par vienu no lielākajiem šādu pakalpojumu sniedzējiem Latvijā un lēnām iekaro klientu sirdis arī ārpus valsts robežām. 2009. gadā puiši izmēģināja spēkus kafejnīcu biznesā, atverot nelielu ēstuvi Bolderājā, taču pēc pusgada nācās pieņemt faktu, ka bizness no šī tomēr nesanāks. Abi mēģināja vēlreiz - 2010. gada 2. jūlijā Vecrīgā tika atvērts pirmais ‘Ezītis Miglā’. Un veiksmīgi!

Svarīgi saglabāt demokrātiskas cenas

Kafejnīcas ‘Ezītis Miglā’ nav vienādas, taču tām visām ir vienojoši elementi, kas klientiem atgādina par šo zīmolu. Ir ievēroti akcenti izvēlētajās krāsās un interjerā. Uzņēmums jau no pirmsākumiem sadarbojas ar Ronalda māsu mākslinieci Sandu Undzēnu, kas vienotā stilā apglezno katras kafejnīcas sienas un uzstāda savas un citu vietējo mākslinieku gleznas. Vienojoša ir arī dzērienu un ēdienu karte, kas, atbilstoši sezonalitātei, regulāri tiek mainīta. „Ļoti iecienīti ir burgeri un frī kartupeļi. Klientu atsauksmes liecina, ka tie, iespējams, ir labākie kartupeļi frī pasaulē! Ir nianses, ko mēģinām pielāgot katras kafejnīcas atrašanās vietai – piemēram, ja Vecrīgā ir Pārdaugavas ledus tēja, tad Ogrē tā ir nosaukta par Pārogres ledus tēju. Taču katrā filiālē ēdienu un dzērienu kvalitāte jāuztur vienādi augstā līmenī,” stāsta R. Undzēns.

Cenu politika ir pielāgota katras pilsētas iedzīvotāju maksātspējai, tomēr ir vēlme tās saglabāt demokrātiski zemas: “Esam jauniešu un studentu bārs, un tāds arī vēlamies būt. Lielākā daļa studentu vēl nestrādā, tāpēc tā nav maksātspējīgākā publika. Mēs vēlamies būt draudzīgi un saprotoši. Sadarbojamies arī ar augstskolām un studentu organizācijām, piedāvājot studentiem 10% atlaidi,” dažus mārketinga trikus atklāj R. Undzēns.

ezitis migla ronalds

"Vēlamies, lai katrā Eiropas galvaspilsētā ir vismaz viens ‘Ezītis Miglā’! Pirmais solis vienmēr ir vissarežģītākais, taču pēc tam ir daudz vieglāk" - Ronalds Undzēns, līdzīpašnieks

Meklē franšīzes partnerus reģionos

Uzņēmums ir ieinteresēts jaunu franšīžu atvēršanā Latvijas lielākajās pilsētās un ārpus Latvijas. Lai kļūtu par franšīzes partneri, jāveic pirmā iemaksa un jāievēro franšīzes rokasgrāmatā iestrādātās prasības. Tajā iekļauta informācija par zīmolu, ēdienu un dzērieniem, kā arī vizuālo noformējumu un prasībām pret personālu. Franšīzes devējs gan palīdz izveidot kafejnīcas vizuālo noformējumu, gan arī palīdz ar personāla atlasi. “Nodrošinām nepieciešamās zināšanas, lai cilvēks no malas būtu spējīgs apgūt visu par un ap bāru, kā arī veiksmīgi varētu to vadīt. Daudzu gadu gaitā esam izstrādājuši īsto konceptu, kas patīk klientiem, un vēlamies to tādu arī saglabāt un nodot tālāk. Regulāri arī ieviešam jaunumus gan dizainā, gan ēdienkartē, lai esošajiem klientiem būtu interesanti atgriezties,” skaidro Ronalds. Franšīzes partnerim - īpašniekam nav obligāts nosacījums iesaistīties kafejnīcas vadībā. „Ja piesaistīts bāra menedžeris ir pietiekami kompetents un spējīgs vadīt uzņēmumu, bāra īpašnieks var nebūt tieši iesaistīts ikdienas procesos. Tomēr līdz šim visos gadījumos franšīzes partneris nāk pie mums ar vēlmi strādāt arī pats,” saka R. Undzēns.

Uzņēmuma filiālēm ir vienota IT sistēma, kurā attālināti iespējams uzraudzīt visus interesējošos datus. Tie tiek analizēti kopā ar konkrētā bāra menedžeri, lai uzlabotu peļņas un mārketinga aktivitāšu rādītājus. Mārketinga aktivitātes visā franšīzes tīklā ir vienotas, taču tiek pielāgotas katras filiāles vajadzībām. „Idejas mārketinga aktivitātēm ir arī bāra īpašnieku iniciatīva. Ja ideja ir ļoti laba, izmantojam to visos Ezīšos,” piebilst R. Undzēns. Papildus mārketinga aktivitāte ir dažādi izklaidējoši pasākumi. Viens no tiem ir ‘Ezīšfests’ – mākslas un mūzikas festivāls, kurā vienas dienas un nakts garumā iespējams baudīt labu mūziku, dažādas spēles, atrakcijas un piedalīties ēšanas sacensībās. Tāpat ļoti iecienīts pasākums ir ‘Velo Ezītis’ – velo, foto orientēšanās sacensības, kas Rīgā notiks jūnijā un Ogrē septembrī. Šie pasākumi ik gadu pulcē daudz apmeklētāju, kas palīdz veicināt zīmola atpazīstamību. Vēl zīmola atpazīstamībai palīdz arī izbraukuma tirdzniecība dažādos festivālos, pasākumos un svētkos.

Nepieciešamās investīcijas jauna bāra atvēršanai atšķiras atkarībā no tā platības un citām niansēm, taču vidēji tie ir 20 000 – 35 000 eiro. Ieguldīto summu iespējams atpelnīt divu līdz trīs gadu laikā. Viss atkarīgs no kafejnīcas atrašanās vietas, kas tomēr ir galvenais veiksmes faktors, kā arī no īres maksas un iedzīvotāju skaita pilsētā.

Tēmē uz Eiropas galvaspilsētām

Uzņēmuma nākotnes mērķis ir Baltijas un Eiropas valstu tirgu apgūšana. “Vēlamies, lai katrā Eiropas galvaspilsētā ir vismaz viens ‘Ezītis Miglā’! Pirmais solis vienmēr ir vissarežģītākais, taču pēc tam ir daudz vieglāk. Uzskatām, ka mums ir kapacitāte, lai atvērtu vairāk kā vienu jaunu bāru gadā ārpus Latvijas. Ja kāda no jauno filiāļu virtuvēm būs tik liela, lai apkalpotu arī banketus, būsim gatavi lokāli apgūt tirgu arī šajā virzienā,” saka R. Undzēns. Īstenojot izvirzīto mērķi, šobrīd notiek aktīvas pārrunas ar franšīzes ņēmēju Vācijā. Potenciālais sadarbības partneris ir uzņēmuma pirmā darbiniece Latvijā. „Mums ir ilggadēja sadarbība, kuru būsim priecīgi atkal atjaunot. Iespējams, bāra nosaukums tiks tulkots angļu vai vācu valodā, kā arī plānojam specifiskus latviskus piedāvājumus ēdienkartē.”

Dalies ar rakstu

Ance Seikstule

Žurnāliste