Sestdiena
24.04.2021
- Kad mēs uzsākām biznesu, mūsu plānos nebija franšīze. Taču biznesa izaugsme bija tik pārsteidzoša, ka plāni mainījās.
 

Museum of Senses pirmoreiz vēra durvis Prāgā 2017. gada beigās. Dažu gadu laikā viņi bija paplašinājušies līdz četrām vietām Austrumeiropā, līdz Covid visu darbību apturēja. Pandēmija daudziem cilvēkiem deva laiku pārdomām. Museum of Senses līdzdibinātājam Dejanam Grbičam tas bija laiks, kad viņš varēja pārvērtēt savu biznesa modeli, pamatojoties uz agrīnām mācībām. Šim uzņēmumam tas varētu būt viens solis atpakaļ un divi lieli soļi uz priekšu.

Jūs ātri pēc kārtas atvērāt divas vietas. Kā jums izdevās tik ātri mērogot?

Mēs faktiski izdarījām kaut ko tādu, ko normāli nevajadzētu darīt. Mēs izveidojām divas lokācijas vienlaikus. Sākotnēji tā bija Prāgā (Čehija), taču mums bija dažas aizķeršanās. Paralēli mēs sākām virzīt projektu Bukarestē (Rumānijā). Beigās sanāca tā, ka abi projekti tika pabeigti gandrīz vienā laikā. Abi bija ārkārtīgi veiksmīgi. Mums bija labi rezultāti. Pat pēc 3 gadiem gan Prāgā, gan Bukarestē līdz Covid joprojām gāja pieaugums. Prāgā it īpaši - pieaugums bija līdz pat 20-30% - tas ir ļoti iespaidīgi.

Pēc panākumiem mūsu pirmajās divās vietās mēs turpinājām būvēt nākamās divas. Vienu Konstantijā, Rumānijā, otru - Splitā, Horvātijā. Šeit mēs gandrīz lepojamies, ka esam pieļāvuši dažas agrīnas kļūdas. Attiecībā pret mūsu izaugsmes standartiem šīs vietas bija vairāk vai mazāk veiksmīgas, taču tās atradās nepareizās lokācijās. Mēs sapratām, ka esam biznesu izveidojuši pilsētās ar pārāk lielu sezonalitāti. Abas no tām bija vasaras kūrorti - tāpēc būtībā mums bija vajadzīgs papildus laiks, lai sasniegtu vēlamos peļņas rādītājus - ko mēs arī izdarījām. Pagāja apmēram 6 mēneši, līdz mēs nonācām līdz rentabilitātei, un pēc tam ieradās Covid.

Kā Covid-19 ietekmēja jūsu uzņēmējdarbību?

Mēs rīkojāmies ātri un drosmīgi. Kad Covid sākās, mēs nekavējoties slēdzām abas mūsu jaunās vietas. Pamatojoties uz situāciju, mēs paredzējām, ka tā nebūs īstermiņa pasaules problēma, tāpēc mēs pieņēmām ātru lēmumu, jo mūsu ilgtermiņa biznesa perspektīvas šajās vietās būtiski ietekmētu tūrisma atgriešanās.

Vai jūs uzskatāt, ka franšīze ir jūsu lieliskā biznesa atiestatīšana?

Kad mēs uzsākām biznesu, mūsu plānos nebija franšīze. Taču biznesa izaugsme bija tik pārsteidzoša, ka plāni mainījās. Vienkārši tāpēc, ka bizness bija patiešām veiksmīgs. Brīvā naudas plūsma bija pārsteidzoša. Mēs nebijām domājuši par citiem variantiem, jāsaka godīgi. Nav tā, ka mēs teicām nē franšīzei, bet tā vienkārši nebija mūsu plānos.

Mēs sākām domāt, kā mēs varētu atvērt 20 šādas vietas. Sapratām, ka izaugsmei mums ir nepieciešami partneri. Vietējās zināšanas un kontakti var padarīt katras konkrētās lokācijas darbību daudz sekmīgāku. Mēs esam absolūti gatavi franšīzei kā modelim. Un ceram, ka 2022. gadā mēs piedzīvosim daudz jaunas atvēršanas.

Vai esat atvērts franšīzei visā pasaulē vai tikai Eiropā?

Tas, ko mēs iemācījāmies no savām kļūdām, ir aplūkot pilsētas nevis konkrētus tirgus vai valstis. Mūsu mērķis noteikti ir visa pasaule. Tomēr šobrīd mūsu uzmanība joprojām ir vērsta uz jaunattīstības valstīm un teritorijām. Tātad, mēs redzam daudzas Eiropas pilsētas, kas varētu būt piemērotas. Arī Kanāda šobrīd ir viens no mūsu galvenajiem mērķiem - un mēs ceram drīz tur noslēgt dažas pārrunas. ASV, Austrālijā, Ķīnā mums ir labi potenciālie tirgus partneri.

Kā izskatās ideāla pilsēta?

Mūsu mērķa pilsētā nav pārāk daudz lietu, uz ko mēs skatamies. Mēs vērtējam pilsētas lielumu, vai būs pietiekams potenciāls. Ideālā gadījumā iedzīvotāju skaits pārsniedz 1 miljonu cilvēku. Bet mēs neizslēgtu mazākas pilsētas, piemēram, 700 000. Bet viņiem būtu jābūt reģionālam vai nacionālam centram. Mēs aplūkojam arī esošo konkurenci, tūristu plūsmu - vietējo un ārvalstu. Mēs aplūkojam nekustamā īpašuma specifiku. Un, protams, mēs skatāmies uz pirktspēju.

Kāds ir ideāls Museum of Senses partneris?

Mēs vēlamies redzēt motivāciju uz panākumiem. Mēs vēlamies kādu, kuram interesē šī joma. Tas noteikti nav jautājums tikai par līdzekļiem. 

Museum of Senses vizītkarte

Divas savas filiāles
Sākotnējā franšīzes maksa: € 60 000 *
Kopējā ieguldījumu struktūra: EUR 400 000 *
Vidējais pārdošanas apjoms ir 1,1 miljons eiro gadā
* Šī summa var atšķirties


Žurnāliste
/1/
vairāk