Franšīzes līgumu veidi
Liels franšīzes devēju skaits, kas darbojas daudzās nozarēs, kā arī dažādi investīciju līmeņi paver uzņēmējdarbības iespējas gan maziem ģimenes uzņēmumiem, gan multimiljonu investīciju grupām, kas meklē iespējas diversificēt savus investīciju portfeļus.
Uzņēmumi izmanto dažādus franšīzes līguma veidus atbilstoši to franšīzes attīstības stratēģijai konkrētos mērķa tirgos. Ja uzņēmuma franšīzes attīstības stratēģija atšķiras dažādos tirgos, tad arī franšīzes līgumi tiek izmantoti atšķirīgi. Izšķir četrus pamata franšīzes līgumu veidus- vienas struktūrvienības franšīze, tīkla attīstības franšīze, teritorijas attīstības franšīze un master franšīze.
Vienas struktŗvienības franšīze
Vienas struktūrvienības franšīze ir tradicionālākā un vēsturiski visizplatītākā franšīzes sistēmas forma. Franšīzes devējs piešķir fiziskai vai juridiskai personai tiesības un pienākumu atvērt un vadīt vienu franšīzes struktūrvienību. Franšīzes ņēmējiem ir jāiegulda savs kapitāls un jāpielieto savas vadības prasmes, parasti, personīgi iesaistoties uzņēmuma vadībā.
Vairāku struktūrvienību (tīkla) franšīze
Franšīzes devējs piešķir vairāku struktūrvienību franšīzes ņēmējam tiesības un pienākumu izveidot un pārvaldīt divas vai vairākas franšīzes vienības. Šajā gadījumā franšīzes ņēmējs apņemas atvērt noteiktu struktūrvienību skaitu noteiktā laika periodā. Tīkla franšīzes ņēmējam ir jābūt finansiālām iespējām un vadības prasmēm, lai varētu attīstīt vairākas franšīzes struktūrvienības.
Teritorijas attīstības franšīze
Šis franšīzes modeļa veids ir līdzīgs vairāku struktūrvienību franšīzei, jo franšīzes devējs noteiktai juridiskai vai fiziskai personai (teritorijas attīstības franšīzes ņēmējam) piešķir tiesības un pienākumu izveidot un pārvaldīt vairāk kā vienu franšīzes struktūrvienību. Teritorijas attīstības franšīzes ņēmējs apņemas atvērt noteiktu struktūrvienību skaitu noteiktā laika periodā noteiktā teritorijā, par kuru ir panākta vienošanās ar franšīzes devēju.
Master franšīze
Franšīzes devējs master-franšīzes ņēmējam piešķir franšīzes tiesības noteiktā valstī, reģionā vai kontinentā, pilnvarojot master-franšīzes ņēmēju nodrošināt pilnu franšīzes devēja produkcijas un pakalpojumu klāstu caur sub-franšīzēm, identiskā veidā, kā franšīzes devējs pats to dara, vadot un attīstot savu biznesu. Papildus tam, ka master-franšīzes ņēmējam ir tiesības un pienākums izveidot un vadīt noteiktu skaitu franšīzes struktūrvienību noteiktā teritorijā, viņam ir arī tiesības, kas bieži ir arī pienākums, meklēt citus franšīzes ņēmējus. Faktiski, master-franšīzes ņēmējs kļūst par franšīzes devēju tiem franšīzes ņēmējiem, kuri pievienojas šai sistēmai caur šo master-franšīzi.
visvairāk lasītais

Latvijā labi zināmais uzņēmums "Nakts Mēbeles" attīsta jaunu zīmolu un plāno ieiešanu jaunos tirgos.
20 gadus Francijas skaistumkopšanas zīmols ‘Yves Rocher’ darbojās Latvijā, taču dažādu apstākļu dēļ sadarbība ar franšīzes partneri pārtrūkusi.
Wok restorānu franšīze iztur laika pārbaudi Baltijas tirgū. Kamēr daudzi citi ēdināšanas uzņēmumi, kas piedāvā Austrumu ēdienus, nav izturējuši konkurenci, “Wok To Walk” nemitīgi ienāk klienti pēc savas porcijas ātri pagatavota, taču veselīga ēdiena.
Uzņēmums Circle K Latvia (Statoil) ir lielākais degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkls Latvijā, kas tirgū paplašinās ar franšīzēm. Šobrīd tiek veikta zīmola nomaiņa – jaunais nosaukums būs “Circle K”, ar kuru jau strādā 15’000 ērtas iepirkšanās veikali un DUS visā pasaulē.
Itāļu modes zīmols ievieš franšīzes “uzlabotu versiju”. Kas būs jaunās stratēģijas pamatā?