Franšīzes iegādes riski
Franšīzes devējs tērē laiku un naudu, lai pārbaudītu idejas un pieļautu kļūdas, t.i., radītu uzņēmējdarbības modeli un pārbaudītu to praksē. Pārbaudīts uzņēmējdarbības modelis un pazīstama preču zīme pievelk franšīzes ņēmējus. Tajā pašā laikā franšīzes devējam jārada un pastāvīgi jāoptimizē franšīzes ņēmēju uzturētā sistēma, kura palīdz saglabāt franšīzes tīklā piesaistītos franšīzes ņēmējus.
Teorētiski franšīzes devējam nebūtu jāpārdod franšīze tam, ko viņš nepieņemtu darbā savā kompānijā. Tāpat arī franšīzes ņēmējam nebūtu jāpērk franšīze, ja viņš negribētu tādu vadītāju vai partneri. Piedāvāsim risku sarakstu, kam potenciālajam franšīzes ņēmējam jāpievērš uzmanība.
- Neizdarīgs franšīzes devējs. Situācija, kad franšīzes devējs izvairās reaģēt uz tirgus izmaiņām un nevelta pietiekami uzmanības pastāvīgai uzņēmējdarbības modeļa pilnveidošanai.
- Pārspīlētas franšīzes ņēmēja cerības. Franšīzes ņēmēji reizēm sliecas sagaidīt no franšīzes devējiem vairāk, nekā franšīzes devēji var dot. Franšīze ir efektīvs rīks, bet tā neatbrīvo franšīzes ņēmēju no pienākuma strādāt.
- Franšīzes devējs ir pārāk piekāpīgs. Neskatoties uz to, ka franšīzes ņēmēji ir ļoti atkarīgi no franšīzes devēja, daudzi franšīzes devēji jūt spiedienu no franšīzes ņēmējiem. Pārāk liela piekāpība var negatīvi ietekmēt uzņēmējdarbības rādītājus.
- Franšīzes devēji neklausa savus franšīzes ņēmējus, un otrādi. Franšīzes attiecības ir partnerattiecības. Ja partneri nespēj labi komunicēt, tas apdraud partneru attiecības.
- Franšīzes devējs nespēj nodrošināt franšīzes ņēmēja atbalstu. Daudzas franšīzes aug ļoti ātri, un var rasties risks, ka franšīzes devējs nespēs pienācīgi apkalpot visus franšīzes ņēmējus.
Franšīzes riskus nepieciešams laicīgi identificēt, analizēt un samazināt to iespējamo ietekmi uz Jūsu uzņēmējdarbību.
lasīt rakstus
Tas, ka franšīzei jau ir veiksmīgi strādājošs struktūrvienību tīkls citās valstīs vai reģionos, nebūt nenozīmē, ka tā būs konkurētspējīga arī Jūsu tirgū.
Sākot uzņēmējdarbību uz franšīzes pamata, piemēram, sabiedriskās ēdināšanas, tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas jomās Jūs parasti saskarsieties ar vietas izvēles jautājumu.
Viens no pirmajiem jautājumiem, sākot domāt par franšīzes iegādi, ir “Cik man maksās franšīze?”.
Franšīzes iegādāšanās ir ilglaicīgu partnerattiecību sākums, tāpēc jābūt pārliecinātam, ka izvēlējāties uzticamu partneri – franšīzes devēju, kurš ievēros līgumsaistības un radīs piemērotus apstākļus franšīzes, arī Jūsu uzņēmējdarbības, attīstībai.
Daudzi iesācēji uzņēmēji, to vidū arī franšīzes ņēmēji, nepietiekami iedziļinās prasībās, kuras pret viņiem izvirza uzņēmējdarbība, un nenovērtē, vai viņu spējas un kompetence atbilst šīm prasībām.
visvairāk lasītais
Bulgārijas vīriešu modes zīmols “Brutale" paplašinās visā Eiropā. Ieinteresēti franšīzes partneri tiek meklēti arī mūsu reģionā.
Ja jūs zināt, kā vajag pareizi domāt, jūs paveiksiet daudz lietas - Amir Asor, Young Engineers izveidotājs.
Latvijā atvērta starptautiskā uzņēmuma ‘Smart Ninja’ franšīze. Ar tās starpniecību interesentiem tiks nodrošināta iespēja apgūt programmēšanas un IT prasmes.
20 gadus Francijas skaistumkopšanas zīmols ‘Yves Rocher’ darbojās Latvijā, taču dažādu apstākļu dēļ sadarbība ar franšīzes partneri pārtrūkusi.
Vēl pirms trīs gadiem Laura un Einārs Kvieši strādāja par pārdevējiem veikalā Aizkrauklē. Šobrīd ģimene vada jau četrus savus ’Narvesen’ franšīzes veikalus.