Polija- viens no attīstītākajiem franšīzes tirgiem

Kā Jūs raksturotu franšīžu tirgu Polijā?
Pēdējo gadu laikā franšīžu tirgus Polijā ir sasniedzis briedumu. 2016. gada beigās tika sasniegts jauns rekords – 1171 franšīzes ķēdes uzņēmumi. Franšīžu tīklu tirdzniecības vietu skaits pieaug, taču izaugsmes temps ar katru gadu samazinās. Palielinās tīkla koncepciju piedāvājumu skaits un franšīzes devēji kļūst arvien kvalificētāki, lai palīdzētu partneriem gūt panākumus. Kā rezultātā franšīzes uzņēmuma dibināšana kļūst par arvien drošāku biznesa iespēju. Tirgum attīstoties, franšīzes ņēmēji kļūst prasīgāki, kas nozīmē, ka franšīzes devējiem ir nepieciešama lielāka pieredze un sagatavošanās, lai radītu veiksmīgu franšīzes uzņēmumu.
Kādiem franšīzes uzņēmumiem Jūs ieteiktu pievērst uzmanību Baltijas valstu uzņēmējiem?
Dažas norādes var saskatīt tirgus struktūrā un tendencēs. Piemēram, Polijā jau vairākus gadus ēdināšanas pakalpojumu un apģērba nozare ir līderis franšīzu tirgū, šo nozaru uzņēmumus ir vērts apsvērt. Pēdējā laika tirgus tendences ir lēnās ēdināšanas (slow-food) burgeru tīklu uzņēmumi, e-cigarešu veikali, programmēšanas skolas bērniem un interneta franšīzes, kurā partnera galvenais uzdevums ir tirgot tiešsaistes reklāmas. Lai atvērtu kādu no populārākajiem franšīzes uzņēmumiem nepieciešams salīdzinoši mazs sākuma kapitāls, piemēram, picēriju ķēdes Biesiadowo 70 m2 liela restorāna atvēršanai nepieciešami tikai 42.000 PLN (aptuveni 10.000 EUR). Šis zīmols izveidoja 100 restorānu lielu tīklu tikai 2-3 gadu laikā.
Latviešu uzņēmumi nepārtraukti meklē jaunus tirgus saviem produktiem un pakalpojumiem. Vai jūs viņiem ieteiktu Poliju?
Daudziem uzņēmējiem Polijas tirgus liekas pievilcīgs, galvenokārt lielā izmēra dēļ – Polijā dzīvo 39 miljoni iedzīvotāju, kas to padara par devīto apdzīvotāko valsti Eiropā. Taču neatkarīgi no ekonomikas lieluma un iedzīvotāju skaita, latviešu uzņēmējiem īpaši vilinošas varētu likties valstu līdzīgās kultūras, kā arī ģeogrāfiskais tuvums. Centrālās un Austrumeiropas klientiem un potenciālajiem franšīzes ņēmējiem ir līdzīgi paradumi un vērtības, kas atvieglo uzņēmējdarbības paplašināšanu šajā reģionā.
Kādi būtu labākie kanāli ienākšanai Polijas tirgū?
Ārzemju franšīzes sniedzēji sastāda aptuveni 20 % no Polijā esošajām franšīzes uzņēmumu ķēdēm. Vairums tiek dibināti kā meitasuzņēmumi vai izmanto franšīzes licences, lai iekļūtu Polijas tirgū (39,5 % no ārzemju franšīzes sniedzējiem izmanto šīs metodes). Vairums franšīzes devēju velta laiku Polijas tirgus izpētei, lai noskaidrotu, kā viņu koncepti tiks uzņemti citā ekonomiskajā vidē. Izpēte sniedz nepieciešamos datus un pieredzi, lai pieņemtu pārdomātu lēmumu par to, vai ir vērts mēģināt iekļūt šajā tirgū. Labs veids, kā veikt tirgus izpēti un biznesa testēšanu pirms franšīzes uzņēmuma attīstīšanas, ir vietējo partneru piesaiste. Ja rezultāti ir pozitīvi, ir vērts uzsākt franšīzes ņēmēju meklēšanu.
Kas padarītu latviešu franšīzes uzņēmumus interesantus poļu uzņēmējiem?
Poļu uzņēmēji ir ļoti zinoši franšīzes jautājumos. Viņi daudz labāk pārzina franšīzes sektora noteikumus nekā pirms 10 gadiem. Franšīzes jomai kļūstot arvien populārākai, Polijā vairs nav vietas biznesa konceptiem, kas nav pārbaudīti reālajā tirgū un nav pienācīgi sagatavoti. Uzņēmumam, kas vēlas Polijā meklēt franšīzes ņēmējus, jābūt pieredzējušam un kompetentam. Ļoti būtisks faktors priekš potenciāliem poļu franšīzes ņēmējiem ir franšīzes peļņas potenciāls, līdz ar to uzņēmēji ir jāpārliecina, ka uzņēmums nesīs apmierinošus ieņēmumus un noteiktā periodā investīcijas nesīs peļņu. Franšīzes devējiem jāpievērš īpaša uzmanība franšīzes pakas saturam, īpaši jautājumiem, kas attiecas uz franšīzes ņēmēja vispusīgu atbalstu uzņēmuma izveides un darbības uzsākšanas posmā. Svarīgi pārliecināties arī par to, ka franšīzes līgums ir pielāgots Polijas tiesiskajām normām, īpaši attiecībā uz konkurences likumu.
Vairāk par franšīzes attīstības iespējām Polijas un citos Centrālās un Austrumeiropas valstu tirgos var uzzināt pie FRANCITY speciālistiem pa tālr. 29558222 vai e-pastu info@francity.com. Uzņēmumu attīstībai ir pieejams ES fondu finansējums.
lasīt rakstus

Aizvien biežāk vecāki sūta bērnus uz papildus apmācībām, lai attīstītu radošumu un iztēli - Joanna Małek
1998.gadā Modrý slon Publisher s.r.o nolēma ar personalizētu grāmatu palīdzību motivēt čehu bērnus lasīt. Uzņēmuma dibinātājs Mareks Halfars mums atklāja, kā sokas viņa franšīzei.
Nesen Prāgā notikušās franšīzes izstādes panākumi liecina par to, ka Čehijā palielinās interese par franšīzes biznesu. Komentāru lūdzām mūsu Prāgas biroja kolēģei Lenkai Novakovai, kas organizēja šo izstādi.
Sākoties problēmām Krievijas ekonomikā, daudzi Latvijas uzņēmumi ieņēma nogaidošu pozīciju vai arī izvēlējās attīstību citos tirgos. Kāda ir pašreizējā situācija milzīgajā kaimiņu tirgū?
Pasaules lielākais restorānu franšīzes tīkls turpina paplašināšanos, paralēli ieviešot izmaiņas zīmolā un interjera dizainā.
visvairāk lasītais

Latvijā labi zināmais uzņēmums "Nakts Mēbeles" attīsta jaunu zīmolu un plāno ieiešanu jaunos tirgos.
20 gadus Francijas skaistumkopšanas zīmols ‘Yves Rocher’ darbojās Latvijā, taču dažādu apstākļu dēļ sadarbība ar franšīzes partneri pārtrūkusi.
Wok restorānu franšīze iztur laika pārbaudi Baltijas tirgū. Kamēr daudzi citi ēdināšanas uzņēmumi, kas piedāvā Austrumu ēdienus, nav izturējuši konkurenci, “Wok To Walk” nemitīgi ienāk klienti pēc savas porcijas ātri pagatavota, taču veselīga ēdiena.
Uzņēmums Circle K Latvia (Statoil) ir lielākais degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkls Latvijā, kas tirgū paplašinās ar franšīzēm. Šobrīd tiek veikta zīmola nomaiņa – jaunais nosaukums būs “Circle K”, ar kuru jau strādā 15’000 ērtas iepirkšanās veikali un DUS visā pasaulē.
Itāļu modes zīmols ievieš franšīzes “uzlabotu versiju”. Kas būs jaunās stratēģijas pamatā?