Veiksmīgi konkurē blīvajā kosmētikas tirgū
Skaistumkopšanas zīmols ‘The Body Shop’ ir viens no zināmākajiem franšīzes tīkliem, kas ik gadu turpina paplašināties visā pasaulē. L’Oréal grupai piederošais uzņēmums dibināts 1976. gadā Lielbritānijā un šobrīd tam ir jau vairāk kā 3000 veikalu. Katru gadu tiek apgūts kāds jauns tirgus. Vislielākā veikalu pārstāvniecība joprojām atrodas tā dzimtenē – Lielbritānijā. ‘The Body Shop’ franšīzes attīstības modeli bieži kā piemēru izmanto arī citi šī sektora pārstāvji.
Latvijas komanda atbildīga par trim valstīm
‘The Body Shop’ attīstības tiesības Baltijā pieder Somijas master-franšīzes turētājam, taču par Baltijas valstu koordinēšanu atbildīgā franšīzes pārstāvniecība atrodas Latvijā. Baltijā pirmais veikals tika atvērts 2003. gadā Igaunijā. Tā arī notiek darbs ikdienā - no diviem uzņēmumiem Igaunijā un Latvijā. Latvijas uzņēmumam pieder arī Lietuvas meitas uzņēmums. “Mēs esam Somijas subfranšīze, taču attiecībās ar ‘The Body Shop’ tiekam uztverti kā atsevišķas franšīzes turētāji. Es pati uzņēmumā strādāju jau no pirmās tā atvēršanas dienas 2004. gada maijā. Ienācām tirgū ar sešu veikalu atvēršanu 6 mēnešu laikā. Toreiz mums palīdzēja tirdzniecības centru aktīvā paplašināšanās un stabilā ekonomiskā situācija. Nosacījumi bija ļoti labvēlīgi – tas bija jauns zīmols Baltijā, un visi to gribēja. Uzņēmumam veicās patiešām labi,” atceras Baltijas tirgus direktore Ieva Gailuma. Ekonomiskās krīzes gados to skāra grūtības, kuru dēļ pāris veikali tika slēgti. Taču no 2011. gada uzņēmums spējis noturēt stabilu mazumtirdzniecības tīklu. Arī apgrozījums pēdējos gados nav piedzīvojis būtiskas svārstības.
Baltijas franšīzes tīklā šobrīd ir 21 veikals – astoņi Lietuvā, septiņi Latvijā un seši Igaunijā. Pēdējo gadu laikā šie skaitļi nav būtiski mainījušies, un liela paplašināšanās nākotnē arī nav plānota. Visienesīgākais Baltijas franšīzes tīkls ir Igaunijā, kur bieži iepērkas daudzi Somijas tūristi. Lielākoties veikali atrodas tirdzniecības centros lielākajās pilsētās, taču uzņēmums uztur arī mazos veikalus: „Mazie veikaliņi noder zīmola atpazīstamības veicināšanai. Arī Liepājā ļoti ilgi neslēdzām veikalu tieši šī iemesla dēļ, jo vēlējāmies, lai cilvēki uzzina par ‘The Body Shop’ zīmolu. Tā bija investīcija nākotnē,” stāsta I. Gailuma.
Baltijas franšīzes tīklā šobrīd ir 21 veikals – astoņi Lietuvā, septiņi Latvijā un seši Igaunijā.
Aizvien stingrākas prasības
‘The Body Shop’ franšīzes ņēmējam lietošanā nodod jau gatavu biznesa un koncepta modeli. Uzņēmumam ir svarīgi katram franšīzes partnerim nodrošināt interjera iekārtojumu, kas atbilst starptautiski pieņemtajām prasībām. „Paši no vietējā tirgus neko nedrīkstam pasūtīt, lai zīmola īpašniekiem būtu pārliecība par katru ražotāju un viņa atbilstību noteiktajām vērtībām. Pasūtot mēbeles no Anglijas, izmaksas ir daudz lielākas, taču tādas ir koncepta prasības,” atklāj Ieva. Zīmola īpašnieki nosaka arī veikala izskatu un produktu izkārtojumu. Tāpat arī visa vizuālā komunikācija tiek adaptēta. „Visām mārketinga aktivitātēm franšīzes līgumā ir noteikta fiksēta gada maksa, kas tiek pārskatīta ik pēc pieciem gadiem. ’The Body Shop’ izsniedz ļoti plašu mārketinga materiālu klāstu, no kura jāatlasa nepieciešamais. Apjoms ir ļoti liels, un tajā jāspēj orientēties,” saka I. Gailuma.
Daudzu uzņēmuma pastāvēšanas gadu laikā mainījušās arī franšīzes devēja prasības pret franšīzes ņēmēju. Kā atzīst Ievai, šobrīd tiek uzraudzīta katra darbība: „Salīdzinot, kā tas bija sākotnēji, prasības ir ļoti stingras. Tiek prasītas lietas, kas, mūsuprāt, nav nepieciešamas. Mazumtirdzniecība ir dinamiska vide, un lēmumi jāpieņem ātri, apstiprinošu atbildi nevaram gaidīt mēnesi,” problēmu ieskicē Ieva. Veikalu darbību kontrolē katras valsts franšīzes tirgus pārzinis Anglijā, kas regulāri dodas vizītēs. ‘The Body Shop’ Baltijas franšīzes bieži saņem pozitīvas atsauksmes par klientu apkalpošanas līmeni un augstu vizuālā merčendaizinga kvalitāti, kļūstot par piemēru citiem franšīzes partneriem.
Diskusijas par sortimentu un cenu
Franšīzes līgums nosaka, ka veikalos jābūt visam noteiktajam preču sortimentam ar iespēju variēt divus procentus no visa piedāvājuma klāsta. Taču ir situācijas, kad nākas diskutēt ar franšīzes īpašnieku, jo vietējais uzņēmums produktam nesaskata tirgus potenciālu. Preču sortiments visās trīs Baltijas valstīs ir gandrīz vienāds, taču lielākās atšķirības vērojamas dekoratīvās kosmētikas piedāvājumā: „Tā, piemēram, igauņi nav tik daudz iecienījuši iedeguma toni piešķirošus produktus, taču lietuvieši gan tos labprāt izvēlas. To var izskaidrot ar igauņu mentalitāti, kas ir tuvāka skandināviem, kuriem arī ir šādi paši paradumi. Igaunijā vairāk pieprasīti ir sejas kopšanas krēmi, kas mazina pigmentāciju. Pie tendencēm vēl var pieminēt, ka visaktīvākā smaržu tirdzniecība ir Lietuvā. Latvijā gan šādas nianses nav tik izteiktas,” stāsta I. Gailuma.
Preču iepirkuma cena ir fiksēta uz vienu gadu: „Lai mums nebūtu jāpaaugstina mazumtirdzniecības cenas, kas tā jau nav zemas, mēs regulāri atgriežamies pie sarunas ar franšīzes devēju par cenu nosacījumiem. Turklāt šobrīd, skatoties uz konkurentiem, nevaram to atļauties. Tāpat arī mēģinām ieekonomēt citos virzienos, lai noturētu konkurētspējīgu tirgus cenu,” saka Ieva. Nākotni ‘The Body Shop’ saskata e-komercijas tīkla attīstīšanā tā, lai ikvienam interesentam jebkurš produkts ir viegli pieejams ar iespēju iegādāties to internetā.
lasīt rakstus
L`AROME piedāvā jums inovatīvu franšīzes biznesu, kura sortimentā ir vairāk kā 230 smaržu veidi (EDP), kā arī smaržas priekš mājām, pēcskūšanās produkti un ķermeņa mitrinātāji. Visa produkcija ir ražota Francijā un tiek piedāvāta par pircējiem ļoti pieņemamām cenām.
Uzņēmums AS Dzintars ir viens no senākajiem parfimērijas un kosmētikas ražotājiem Ziemeļeiropas valstīs.
Viens no pirmajiem uzņēmumiem, kas Latvijā sāka attīstīt franšīzes biznesu, bija “Stenders”.
visvairāk lasītais
IKEA franšīzes ņēmējs Baltijas valstīs un Islandē veido komandu uzņēmuma digitalizācijas paātrināšanai četrās valstīs – Igaunijā, Latvijā, Lietuvā un Islandē.
Vairāk kā 50 000 vietās visā pasaulē tiek tirgota Nathan's zīmola produkcija. 2016.gadā tīklam pievienojās arī Latvijas restorāni, kļūstot par pirmajiem Eiropā.
Bulgārijas vīriešu modes zīmols “Brutale" paplašinās visā Eiropā. Ieinteresēti franšīzes partneri tiek meklēti arī mūsu reģionā.
Vēl pirms trīs gadiem Laura un Einārs Kvieši strādāja par pārdevējiem veikalā Aizkrauklē. Šobrīd ģimene vada jau četrus savus ’Narvesen’ franšīzes veikalus.
Krievijas tirgus līderim 1C ir jau vairāk nekā 10000 partneri 600 pilsētās 25 pasaules valstīs. Arī Latvijā 1C ir viens no vadošajiem uzņēmumu pārvaldības programmatūras risinājumiem.