Krievijas tirgus potenciāls Baltijas franšīzēm

"Pašlaik izteikta tendence Krievijas franšīžu tirgū ir uzņēmumu virzība uz reģioniem. Tieši turp tagad dodas gan Krievijas, gan starptautiskie franšīzes devēji."
Ceturtdiena
15.06.2017
Sākoties problēmām Krievijas ekonomikā, daudzi Latvijas uzņēmumi ieņēma nogaidošu pozīciju vai arī izvēlējās attīstību citos tirgos. Kāda ir pašreizējā situācija milzīgajā kaimiņu tirgū?
 

Uz sarunu aicinājām vienu no zinošākajiem un pieredzējušākajiem Krievijas franšīzes sektora ekspertiem, ilggadēju Krievijas franšīzes asociācijas un Krievijas franšīzes konsultantu asociācijas valdes locekli Jekaterinu Sojaku.

Sakiet, lūdzu, kā Jūs pašlaik vērtējiet situāciju Krievijas ekonomikā un franšīžu tirgū?

Ekonomiskā situācija Krievijā nav spīdoša, taču pakāpeniski uzlabojas. Jāatzīmē gan, ka ekonomikas stagnācija nav nepārvarams šķērslis priekš franšīzes sektora. Kaut kādā ziņā – pat pretēji. Daudzi aktīvie Krievijas iedzīvotāji ir sapratuši, ka jāsāk pašiem pelnīt, tādēļ pieaug interese par franšīzes iegādi kā iespēju izveidot stabilu un pelnošu biznesu.

Es domāju, ka ir lieki runāt par tādu acīmredzamu faktu, ka franšīzes bizness būtiski samazina dažādus ar uzņēmējdarbības veikšanu saistītus riskus. Bez atpazīstama zīmola un noslīpēta biznesa modeļa viena no franšīzes biznesa svarīgākajām priekšrocībām ir iespēja būtiski ietaupīt biznesa uzsākšanas sākuma posmā (pateicoties franšīzes tīkla iepirkuma cenām, kas attiecas uz visiem franšīzes ņēmējiem, minimāliem mārketinga izdevumiem utt.). Tieši šis faktors pašlaik, kā nekad agrāk, piesaista arvien jaunus uzņēmējus strādāt «zem franšīzes spārna», jo lieki riskēt un tērēties pašlaik neviens nevēlās.

Kopumā Krievijas franšīzes tirgū turpinās izaugsme – iepriekšējo 2 gadu laikā pieaugums vidēji 10-12%. Pēc mūsu aplēsēm valstī darbojas aptuveni 2500 franšīzes koncepcijas. Jāatzīmē, ka uz doto brīdi pēc nacionālo (vietējo) koncepciju skaita Krievija ieņem astoto vietu pasaulē (65% no kopējā franšīžu skaita valstī). Tajā pat laikā starptautiskie zīmoli aktīvi turpina ienākt tirgū, turklāt visos segmentos. Priekš ēdināšanas un pakalpojumu jomas zīmoliem mūsu valsts ir vēl «neuzarts lauks» ar milzīgām iespējām kā reģionos, tā arī abās galvaspilsētās. Konkurence ir mazāka nekā citās Eiropas valstīs, taču pieprasījums no patērētāju puses noteikti neatpaliek. Turklāt, krīzes gadu ietekmē ir samazinājušās īres cenas un arī izīrētāju politika ir palikusi saprātīgāka, līdz ar to franšīzes ņēmējiem ir iespējas piemeklēt atbilstošas telpas par adekvātām cenām.

Kā pagāja iepriekšējā BuyBrand izstāde Maskavā?

BuyBrand Expo izstāde ir lielākais notikums Krievijas un NVS valstu tirgū. Pagājušajā gadā izstādē piedalījās 186 koncepcijas no 16 valstīm. Trīs dienu laikā izstādi apmeklēja 6,5 tūkstoši apmkelētāji no 25 valstīm. Kopējais apmeklētāju investīciju potenciāls bija vairāk nekā 40 miljardi rubļi (ap 700 milj.euro). Kā jau ierasts, pārrunas izstādes laikā noslēdzās ar simtiem parakstītu kontraktu. Piemēram, salīdzinoši jauna franšīzes kompānija no Anapas «Хлеб из Тандыра» noslēdza 5 līgumus izstādes laikā, bet vēl 20 noslēdza pārrunu rezultātā jau pēc izstādes.

Ja mēs runājam par starptautiskiem zīmoliem, tad kā piemēru varu minēt plaši pazīstamu franšīzes uzņēmumu Coffeeshop Company (Austrija), kas mūsu izstādē ar sava Master franšīzes ņēmēja palīdzību noslēdza 8 franšīzes īgumus Krievijas Federācijas un Kazahstānas teritorijā.

Es gribētu vēl atzīmēt, ka šoruden mēs rīkojam jubilejas izstādi – šajā gadā BUYBRAND Expo svin savu 15.gadadienu. Un 15 gadu laikā, pateicoties mūsu izstādei, tika atvērti vairāk nekā 11 tūkstoši uzņēmumi!

BuyBrand Expo izstāde ir gada lielākais franšīzes jomas notikums Krievijas un NVS valstu tirgū.

Vai franšīzēm no Baltijas valstīm ir viegli iekļūt Krievijas tirgū? Ar kādām grūtībām franšīze var potenciāli saskarties?

Galvenās grūtības slēpjas valūtas kursu svārstībās, kas pašlaik attiecas ne tikai uz Krieviju, bet arī uz Eiropu un visu pasauli. Bet tas noteikti nav nepārvarams šķērslis. Daudziem starptautiskiem zīmoliem ir franšīzes attīstības pieredze visdažādākajās valstīs. Meklē vietējos piegādātājus, adaptē savas koncepcijas atbilstoši dažādiem ekonomikas posmiem un mērķauditorijas prasībām – tādēļ jau tie arī ir starptautiski zīmoli. Krievija šajā ziņā nav izņēmums. Mūsu valsts ir milzīgs tirgus, kas savā ziņā vēl joprojām tikai veidojas, līdz ar to, atkārtošos, perspektīvas šeit ir milzīgas. Vēl uzņēmumiem var rasties zināmi juridiski sarežģījumi, noformējot franšīzes devēja un franšīzes ņēmēja attiecības, jo mūsu valstu likumdošanas ir atšķirīgas, taču arī šis noteikti ir risināms jautājums.

Kam Krievijas uzņēmēji pievērš īpašu uzmanību, izvēloties franšīzi savam biznesam?

Riskiem, īpaši ārvalstu valūtas riskiem. Te ārkārtīgi svarīga ir franšīzes devēja gatavība būt elastīgam jau līguma nosacījumu apspriešanas etapā.

Protams, ļoti svarīgs ir franšīzes peļņas potenciāls un franšīzes devēja atbalsts. Pašlaik jau ir pienācis brīdis, kad visi lieliski saprot, ka tieši par atbalstu (aprakstītiem biznesa procesiem, apmācībām, mārketingu utt.) ir vērts maksāt gan sākotnējo maksājumu, gan royalty (ikmēneša maksājumus).

Neapšaubāmi, ārkātīgi svarīga ir arī pati franšīzes uzņēmuma biznesa koncepcija un tas, cik atbilstoša tā būs Krievijas auditorijas vajadzībām un pieprasījumam.

Kādus citus franšīzes virzīšanas tirgū kanālus (bez izstādes) Jūs ieteiktu starptautiskiem uzņēmumiem, kas vēlas iekļūt Krievijas tirgū?

Internets, pilnīgi noteikti, mūsdienās kļūst par galveno virzīšanas kanālu tikpat kā jebkurā jomā. Tas attiecas arī uz franšīžu sektoru, taču ne tik lielā mērā. Franšīzes iegāde nav spontāns pirkums, bet gan labi apdomāts lēmums, jo investīcijas pat "nedārgā" franšīzē nav mazas, līdz ar to dzīvu klātienes sarunu starp potenciālo franšīzes ņēmēju un franšīzes devēju nekas neaizstās. Turklāt, uz izstādēm, tajā skaitā arī BuyBrand Expo, nāk tie cilvēki, kas jau ir praktiski gatavi kļūt par franšīzes ņēmējiem. Tā ir mērķauditorija no visiem reģioniem un vidējais kontaktu skaits mūsu izstādēs ir no 50-100. Ja pieņemam, ka vidējā konversija var būt ap 10%, tad rēķiniet paši, cik līgumi tiek noslēgti izstādes laikā un pēc tās. Neapšaubāmi, tas ir pie nosacījuma, ja izstādes laikā ir pareizi nostādīts darbs un pašā franšīzē nav būtisku problēmu. Konkrētus veiksmes stāstus es jau minēju, un to patiešām nav maz.

Kādas nozares vai sektori ir paši aktīvākie Krievijas franšīžu tirgū?

Ātrā ēdināšana, nedārgas kafejnīcu koncepcijas, izglītība (īpaši bērnu, pirmsskolas), ikdienas pakalpojumi (visplašākais spektrs). Jāatzīmē, ka pašlaik izteikta tendence Krievijas franšīžu tirgū ir uzņēmumu virzība uz reģioniem. Tieši turp tagad dodas gan Krievijas, gan starptautiskie franšīzes devēji. Turklāt, runa iet ne tikai par pilsētām ar iedzīvotāju skaitu, kas mērāms miljonos, bet arī par salīdzinoši nelielām pilsētām ar 300 tūkstošiem iedzīvotāju un mazāk. Saprotams, ka tur nebūs pieprasītas visas franšīzes koncepcijas, taču daudzi sektori tur pašlaik uzņem apgriezienus – ēdināšana, pirmsskolas izglītība u.c.

Vairāk par franšīzes attīstības iespējām Krievijas un citos NVS valstu tirgos var uzzināt pie FRANCITY speciālistiem pa tālr. 29 558 222 vai e-pastu info@francity.com. Uzņēmumu attīstībai ir pieejams ES fondu finansējums.