Starptautiska franšīze nodrošina starptautiskus darījumus
Sākotnēji Master franšīzi ar ekskluzīvām tiesībām uz Latviju iegādājās personāla vadības eksperte Katrīna Ošleja. Uzņēmums attīstījās un šobrīd tam ir jau trīs partneres. Viena no viņām Agata Anča skaidro, ka franšīzes biznesam ir liela pievienotā vērtība, ko nevar dabūt uzreiz, izveidojot savu uzņēmumu. Tas ir tīklojums un tā nodrošinātās iespējas: “Ir liela atšķirība, vai Tu cīnies pasaules tirgū kā individuālais spēlētājs vai ar papildus spēku – lielāku komandu, daudzveidīgāku pieredzi un zināšanām, uz kā balstīties un ko piedāvāt saviem klientiem. Jo lielāks kļūst franšīzes tīkls, jo tam ir lielākas iespējas un ekspertīze. Īpaši svarīga franšīzes sastāvdaļa ir reputācija, kopīgas vērtības, kvalitātes standarti un uzņēmuma tēls. ‘Talentor’ mātes uzņēmums Austrijā ļoti rūpīgi izvēlas jaunos partnerus un ekspertus, sākotnēji tos rūpīgi pētot. Tāpēc esam ļoti priecīgi, ka varam būt daļa no lielas uzņēmuma partneru komandas.”
Tests izturēts, kas tālāk?
Franšīzes devējs uzņēmumam nodrošina brīvu pieeju starptautiskai klientu datu bāzei, iespēju izmantot kolēģu pieredzi darbā ar konkrētiem klientiem/nozarēm un izstrādātās novērtēšanas metodoloģijas. Tāpat grupā ir vienota speciālistu komanda, kas nodrošina centralizētu atbalstu mārketinga, IT un tehnoloģiju jautājumos. „Mēs esam ļoti gandarītas, ka mums ir šādi franšīzes devēji. Jūtam lielu atbalstu un ciešu saikni. Mūsu viedoklis tiek ņemts vērā - sadarbības laikā esam pārliecinājušās, ka mūsu ieteikumiem un iebildumiem ir nozīme. Franšīzes īpašnieki ļoti uzticas katram partnerim - viņi ļauj ikvienam būt unikālam, uzticoties mūsu pieredzei un tirgus redzējumam,” priekšrocības atklāj A. Anča. Papildus tam, mātes uzņēmums ik gadu organizē tikšanos visiem partneriem, kas veicina savstarpējo kopības un pieejamības sajūtu. Šogad septembrī tas notika Austrijā, taču tikšanās tiek rīkotas arī Latvijā, Horvātijā, Čehijā un citās partnervalstīs.
Katrs ‘Talentor’ franšīzes partneris var izvēlēties vienu no veidiem, kā norēķināties ar franšīzes devēju – maksājot procentus vai konkrētu summu no katra franšīzes uzņēmuma apgrozījuma. Šī summa sedz arī mārketinga un citas centralizētās aktivitātes, tai skaitā tehnoloģiju atbalstu un uzlabojumus, kuru izstrāde katram uzņēmumam izmaksātu daudz dārgāk. „Īpašnieku vairāk interesē darba kvalitāte, nevis pašu gūtā peļņa,” stāsta Agata. No franšīzes ņēmēja netiek prasītas ikmēneša atskaites vai citi uzskaites rādītāji.
Franšīzes ietvaros iesaistās starptautiskos projektos
Uzņēmuma lielākie konkurenti Latvijas tirgū ir citi “hedhantinga” (headhunting - no angļu val.) jeb tiešās atlases, kā arī augstākā un vidējā vadītāju līmeņa atlases uzņēmumi. “Es negribētu teikt, ka ar konkurentiem sacenšamies, jo mums katram ir sava tirgus daļa un reputācija, ko veidojam. Ļoti cienu tos nozares profesionāļus, ar kuriem krustojas ceļi, veidojot labākos piedāvājumus vai meklējot atbilstošākos risinājumus mūsu klientiem. Latvijas tirgus ir ļoti mazs, tāpēc franšīzes partnera attiecības ir ļoti izdevīgas - varam veidot kopīgus personāla vadības projektus dažādās valstīs,” saka A. Anča.
‘Talentor’ pozīcija dažādu valstu tirgū ir atšķirīga. Piemēram, Skandināvijā uzņēmums ir topa virsotnē starp tāda paša profila uzņēmumiem, taču Austrijā, kas ir franšīzes devēja mītnes zeme, uzņēmums ir līderis. Piemēram, Spānijas partneris ir ļoti spēcīgs savā reģionā, un pievienošanos uzņēmuma grupai saista ar ambīciju paplašināt savas pozīcijas visā valstī kopumā.
‘Talentor’ nākotnes plāni ir vērsti uz attīstību un izaugsmi starptautiskā mērogā. Franšīzes īpašnieka mērķis šobrīd ir palielināt ietekmi pasaules tirgū, un ir izveidot vairāku gadu stratēģija tā sasniegšanai. “Attīstība mums nozīmē arī reputācijas un uzticības nostiprināšanu,” saka Agata.
Tiem, kuri plāno uzsākt franšīzes biznesu, Agata novēl būt drosmīgiem un atrast pareizos cilvēkus, ar kuriem veidot partnerattiecības. Līdzīgas vērtības un priekšstati par biznesa attīstību, kā arī savstarpējā uzticēšanās ir ceļš uz veiksmīgu sadarbību. Tāpat svarīgi atrast īpašo pieeju un unikalitāti, ar ko izcelties blīvajā vietējā tirgū.
lasīt rakstus
No 10. līdz 12.septembrim jau 16.reizi norisināsies BUYBRAND Expo.
Kuldīgā notiks Kurzemes reģionā gada vērienīgākais bezmaksas pasākums jaunajiem uzņēmējiem "Starta diena".
Nesen Prāgā notikušās franšīzes izstādes panākumi liecina par to, ka Čehijā palielinās interese par franšīzes biznesu. Komentāru lūdzām mūsu Prāgas biroja kolēģei Lenkai Novakovai, kas organizēja šo izstādi.
Eksporta konsultāciju uzņēmuma ‘Gateway & Partners’ produkts it kā nav unikāls. Taču unikāls ir tas, ko viņi savā nozarē ir paveikuši. Iegūtās zināšanas ir ļāvušas nostiprināties Baltijas reģionā, tagad kārta citām valstīm.
Šobrīd Latvijas uzņēmums savu produktu eksportē uz 18 valstīm visā pasaulē.
visvairāk lasītais
Vēl pirms trīs gadiem Laura un Einārs Kvieši strādāja par pārdevējiem veikalā Aizkrauklē. Šobrīd ģimene vada jau četrus savus ’Narvesen’ franšīzes veikalus.
Vairāk kā 50 000 vietās visā pasaulē tiek tirgota Nathan's zīmola produkcija. 2016.gadā tīklam pievienojās arī Latvijas restorāni, kļūstot par pirmajiem Eiropā.
Līdz 2009.gadam Latvijā nebija specifiska franšīzes regulējuma. Normatīvais regulējums franšīzei kā komercdarījumam pirmo reizi tika ieviests ar 2008.gada 18.decembra likumu „Grozījumi Komerclikumā”, kad Komerclikums tika papildināts ar jaunu daļu, proti, “Komercdarījumi”.
‘Agricon’ ir Vācijas uzņēmums, kas piedāvā digitālās augkopības risinājumus. Uzņēmumam ir franšīzes septiņās valstīs, pirmo tas izveidoja Latvijā.
Uzņēmums Circle K Latvia (Statoil) ir lielākais degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkls Latvijā, kas tirgū paplašinās ar franšīzēm. Šobrīd tiek veikta zīmola nomaiņa – jaunais nosaukums būs “Circle K”, ar kuru jau strādā 15’000 ērtas iepirkšanās veikali un DUS visā pasaulē.