"Lai mums nebūtu jāpaaugstina mazumtirdzniecības cenas, mēs regulāri atgriežamies pie sarunas ar franšīzes devēju par cenu nosacījumiem" - Ieva Gailuma, The Body Shop Baltijas tirgus direktore
Pirmdiena
22.05.2017
‘The Body Shop’ franšīze Baltijā darbojas jau vairāk kā desmit gadu garumā un kvalitātes ziņā kļuvusi par piemēru citām tīkla franšīzēm Eiropā un pasaulē.
 

Skaistumkopšanas zīmols ‘The Body Shop’ ir viens no zināmākajiem franšīzes tīkliem, kas ik gadu turpina paplašināties visā pasaulē. L’Oréal grupai piederošais uzņēmums dibināts 1976. gadā Lielbritānijā un šobrīd tam ir jau vairāk kā 3000 veikalu. Katru gadu tiek apgūts kāds jauns tirgus. Vislielākā veikalu pārstāvniecība joprojām atrodas tā dzimtenē – Lielbritānijā. ‘The Body Shop’ franšīzes attīstības modeli bieži kā piemēru izmanto arī citi šī sektora pārstāvji.

Latvijas komanda atbildīga par trim valstīm

‘The Body Shop’ attīstības tiesības Baltijā pieder Somijas master-franšīzes turētājam, taču par Baltijas valstu koordinēšanu atbildīgā franšīzes pārstāvniecība atrodas Latvijā. Baltijā pirmais veikals tika atvērts 2003. gadā Igaunijā. Tā arī notiek darbs ikdienā - no diviem uzņēmumiem Igaunijā un Latvijā. Latvijas uzņēmumam pieder arī Lietuvas meitas uzņēmums. “Mēs esam Somijas subfranšīze, taču attiecībās ar ‘The Body Shop’ tiekam uztverti kā atsevišķas franšīzes turētāji. Es pati uzņēmumā strādāju jau no pirmās tā atvēršanas dienas 2004. gada maijā. Ienācām tirgū ar sešu veikalu atvēršanu 6 mēnešu laikā. Toreiz mums palīdzēja tirdzniecības centru aktīvā paplašināšanās un stabilā ekonomiskā situācija. Nosacījumi bija ļoti labvēlīgi – tas bija jauns zīmols Baltijā, un visi to gribēja. Uzņēmumam veicās patiešām labi,” atceras Baltijas tirgus direktore Ieva Gailuma. Ekonomiskās krīzes gados to skāra grūtības, kuru dēļ pāris veikali tika slēgti. Taču no 2011. gada uzņēmums spējis noturēt stabilu mazumtirdzniecības tīklu. Arī apgrozījums pēdējos gados nav piedzīvojis būtiskas svārstības.

Baltijas franšīzes tīklā šobrīd ir 21 veikals – astoņi Lietuvā, septiņi Latvijā un seši Igaunijā. Pēdējo gadu laikā šie skaitļi nav būtiski mainījušies, un liela paplašināšanās nākotnē arī nav plānota. Visienesīgākais Baltijas franšīzes tīkls ir Igaunijā, kur bieži iepērkas daudzi Somijas tūristi. Lielākoties veikali atrodas tirdzniecības centros lielākajās pilsētās, taču uzņēmums uztur arī mazos veikalus: „Mazie veikaliņi noder zīmola atpazīstamības veicināšanai. Arī Liepājā ļoti ilgi neslēdzām veikalu tieši šī iemesla dēļ, jo vēlējāmies, lai cilvēki uzzina par ‘The Body Shop’ zīmolu. Tā bija investīcija nākotnē,” stāsta I. Gailuma.

Baltijas franšīzes tīklā šobrīd ir 21 veikals – astoņi Lietuvā, septiņi Latvijā un seši Igaunijā.

Aizvien stingrākas prasības

‘The Body Shop’ franšīzes ņēmējam lietošanā nodod jau gatavu biznesa un koncepta modeli. Uzņēmumam ir svarīgi katram franšīzes partnerim nodrošināt interjera iekārtojumu, kas atbilst starptautiski pieņemtajām prasībām. „Paši no vietējā tirgus neko nedrīkstam pasūtīt, lai zīmola īpašniekiem būtu pārliecība par katru ražotāju un viņa atbilstību noteiktajām vērtībām. Pasūtot mēbeles no Anglijas, izmaksas ir daudz lielākas, taču tādas ir koncepta prasības,” atklāj Ieva. Zīmola īpašnieki nosaka arī veikala izskatu un produktu izkārtojumu. Tāpat arī visa vizuālā komunikācija tiek adaptēta. „Visām mārketinga aktivitātēm franšīzes līgumā ir noteikta fiksēta gada maksa, kas tiek pārskatīta ik pēc pieciem gadiem. ’The Body Shop’ izsniedz ļoti plašu mārketinga materiālu klāstu, no kura jāatlasa nepieciešamais. Apjoms ir ļoti liels, un tajā jāspēj orientēties,” saka I. Gailuma.

Daudzu uzņēmuma pastāvēšanas gadu laikā mainījušās arī franšīzes devēja prasības pret franšīzes ņēmēju. Kā atzīst Ievai, šobrīd tiek uzraudzīta katra darbība: „Salīdzinot, kā tas bija sākotnēji, prasības ir ļoti stingras. Tiek prasītas lietas, kas, mūsuprāt, nav nepieciešamas. Mazumtirdzniecība ir dinamiska vide, un lēmumi jāpieņem ātri, apstiprinošu atbildi nevaram gaidīt mēnesi,” problēmu ieskicē Ieva. Veikalu darbību kontrolē katras valsts franšīzes tirgus pārzinis Anglijā, kas regulāri dodas vizītēs. ‘The Body Shop’ Baltijas franšīzes bieži saņem pozitīvas atsauksmes par klientu apkalpošanas līmeni un augstu vizuālā merčendaizinga kvalitāti, kļūstot par piemēru citiem franšīzes partneriem.

Diskusijas par sortimentu un cenu

Franšīzes līgums nosaka, ka veikalos jābūt visam noteiktajam preču sortimentam ar iespēju variēt divus procentus no visa piedāvājuma klāsta. Taču ir situācijas, kad nākas diskutēt ar franšīzes īpašnieku, jo vietējais uzņēmums produktam nesaskata tirgus potenciālu. Preču sortiments visās trīs Baltijas valstīs ir gandrīz vienāds, taču lielākās atšķirības vērojamas dekoratīvās kosmētikas piedāvājumā: „Tā, piemēram, igauņi nav tik daudz iecienījuši iedeguma toni piešķirošus produktus, taču lietuvieši gan tos labprāt izvēlas. To var izskaidrot ar igauņu mentalitāti, kas ir tuvāka skandināviem, kuriem arī ir šādi paši paradumi. Igaunijā vairāk pieprasīti ir sejas kopšanas krēmi, kas mazina pigmentāciju. Pie tendencēm vēl var pieminēt, ka visaktīvākā smaržu tirdzniecība ir Lietuvā. Latvijā gan šādas nianses nav tik izteiktas,” stāsta I. Gailuma.

Preču iepirkuma cena ir fiksēta uz vienu gadu: „Lai mums nebūtu jāpaaugstina mazumtirdzniecības cenas, kas tā jau nav zemas, mēs regulāri atgriežamies pie sarunas ar franšīzes devēju par cenu nosacījumiem. Turklāt šobrīd, skatoties uz konkurentiem, nevaram to atļauties. Tāpat arī mēģinām ieekonomēt citos virzienos, lai noturētu konkurētspējīgu tirgus cenu,” saka Ieva. Nākotni ‘The Body Shop’ saskata e-komercijas tīkla attīstīšanā tā, lai ikvienam interesentam jebkurš produkts ir viegli pieejams ar iespēju iegādāties to internetā.


Žurnāliste

populārs forumā