Franšīzes attīsta ārpus Latvijas
Zīmols ir pieprasīts arī ārpus Latvijas, tieši tur tas atver veikalus uz tirdzniecības franšīzes pamata. Latvijā uzņēmumam ir 45 veikali, savukārt ārvalstīs - Krievijā, Lietuvā, Ukrainā, Baltkrievijā – vēl 50. “Tirdzniecības franšīze ar šiem 50 ārvalstu partneriem nozīmē, ka no viņiem netiek iekasēta ne maksa par mārketingu un reklāmu, ne procenti no veikala apgrozījuma. Ir viens ļoti būtisks nosacījums – veikalā ir jābūt tikai AS Dzintars produkcijai, kas jāiepērk no ražotāja Latvijā,” stāsta uzņēmuma Eksporta departamenta pārstāve Jūlija Minova. Tieši Latvijā atrodas galvenā ražotne ar mūsdienīgām iekārtām, izpētes centriem un mikrobioloģijas, testēšanas, smaržu, kosmētisko līdzekļu izstrādes un augu ekstraktu izgatavošanas laboratoriju. “AS Dzintars vienmēr ir lepojies ar augsti kvalificētiem darbiniekiem – parfimēriem, ķīmiķiem, mikrobiologiem un dizaineriem. Uzņēmuma darbinieku vidū ir arī ārsti – dermatologs, oftalmologs un toksikologs, kas piedalās jauno produktu izstrādāšanā, kuru testēšanai tiek izmantota īpaša metodika,” ar ražošanas aizkulisēm iepazīstina J. Minova.
Franšīzes veikala investīcijas atmaksājas divu gadu laikā
AS Dzintars potenciālajiem franšīzes ņēmējiem nodod lietošanā jau gatavu biznesa modeli ar pieeju franšīzes devēja zināšanām un pieredzei. Prasības attiecībā uz franšīzes ņēmēju ir spēja pielāgoties nosacījumiem: “Franšīzes ņēmējam ir jāapzinās, ka šis būs veikals, kurā tiek pārdota produkcija ar jau pazīstamu vārdu, labu reputāciju, kvalitāti un augstiem apkalpošanas standartiem. Ar franšīzes ņēmējiem tiek veicināta sadarbība, un viņi saņem palīdzību visā līguma darbības laikā. Tiek sniegts sistemātisks atbalsts biznesa vadīšanā. Tas ietver gan konsultācijas, gan apmācības,” sadarbības galvenos nosacījumus ieskicē J. Minova.
Veikalu mērķauditorija ir gan sievietes, gan vīrieši, kuriem ir svarīga kosmētikas un parfimērijas produktu kvalitāte. Atverot kosmētikas veikalu, jārēķinās ar sākotnējām investīcijām aptuveni 10 000 – 15 000 eur apjomā. AS Dzintars lēš, ka investīcijas atmaksājas aptuveni 18 - 24 mēnešu laikā, atkarībā no izvēlētās menedžmenta sistēmas.
Investīcijas ietver mēbeļu pasūtīšanu vai izgatavošanu, remontdarbu veikšanu veikalos, ja tas ir nepieciešams, un preces iegādi. Pirmais preču pasūtījums tiek pielāgots izvēlētajai valstij, pilsētai, veikala formātam un lielumam. Ar to palīdz AS Dzintars speciālisti. “Mēs sagatavojam individuālu veikala projektu, taču franšīzes ņēmējs pats var izvēlēties sev finansiāli izdevīgāko risinājumu, piemēram, kur izgatavot mēbeles. Franšīzes devējs tikai izsniedz projektu un materiālu specifikāciju, kā arī citu nepieciešamo informāciju. Kad veikals ir iekārtots, tiek veikta kontrole, lai noskaidrotu, vai tiek ievērotas visas līgumā noteiktās prasības. Nereti veikala projektu nākas pielāgot tirdzniecības centru noteiktajām prasībām,” stāsta J. Minova. Franšīzes ņēmējs var izvēlēties vienu no trim veikala formātiem: atsevišķu ēku (platība 25 - 50 m²), veikalu tirdzniecības centra galerijā (platība 15 - 30 m²) vai "saliņu" tirdzniecības centra galerijā (platība 5 - 10 m²). Obligāts nosacījums ir atrašanās pirmajā stāvā, ar atsevišķu ieeju un vitrīnu.
Pēdējais solis pirms veikala atvēršanas - ir divu dienu bezmaksas apmācība, kas tiek veikta vai nu uzņēmuma apmācību centrā vai attālināti. Apmācības ietver plašāku informāciju gan par produktiem, gan pārdošanas rīkiem.
lasīt rakstus
L`AROME piedāvā jums inovatīvu franšīzes biznesu, kura sortimentā ir vairāk kā 230 smaržu veidi (EDP), kā arī smaržas priekš mājām, pēcskūšanās produkti un ķermeņa mitrinātāji. Visa produkcija ir ražota Francijā un tiek piedāvāta par pircējiem ļoti pieņemamām cenām.
‘The Body Shop’ franšīze Baltijā darbojas jau vairāk kā desmit gadu garumā un kvalitātes ziņā kļuvusi par piemēru citām tīkla franšīzēm Eiropā un pasaulē.
Viens no pirmajiem uzņēmumiem, kas Latvijā sāka attīstīt franšīzes biznesu, bija “Stenders”.
visvairāk lasītais
Vēl pirms trīs gadiem Laura un Einārs Kvieši strādāja par pārdevējiem veikalā Aizkrauklē. Šobrīd ģimene vada jau četrus savus ’Narvesen’ franšīzes veikalus.
Vairāk kā 50 000 vietās visā pasaulē tiek tirgota Nathan's zīmola produkcija. 2016.gadā tīklam pievienojās arī Latvijas restorāni, kļūstot par pirmajiem Eiropā.
Līdz 2009.gadam Latvijā nebija specifiska franšīzes regulējuma. Normatīvais regulējums franšīzei kā komercdarījumam pirmo reizi tika ieviests ar 2008.gada 18.decembra likumu „Grozījumi Komerclikumā”, kad Komerclikums tika papildināts ar jaunu daļu, proti, “Komercdarījumi”.
‘Agricon’ ir Vācijas uzņēmums, kas piedāvā digitālās augkopības risinājumus. Uzņēmumam ir franšīzes septiņās valstīs, pirmo tas izveidoja Latvijā.
Uzņēmums Circle K Latvia (Statoil) ir lielākais degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkls Latvijā, kas tirgū paplašinās ar franšīzēm. Šobrīd tiek veikta zīmola nomaiņa – jaunais nosaukums būs “Circle K”, ar kuru jau strādā 15’000 ērtas iepirkšanās veikali un DUS visā pasaulē.