‘Primekss’ biznesu pasaulē attīsta ar licencēšanas metodi
Betona tehnoloģiju uzņēmums ‘Primekss’ darbojas nozarē jau 20 gadus un savu darbību kā grīdas segumu specializēts uzņēmums uzsāka Latvijas tirgū. Vēlāk uzņēmums izveidoja un patentēja pats savu viedbetona tehnoloģiju – PrīmXComposite, tālākai biznesa attīstībai izvēloties licencēšanas metodi.
Primekss izveidotais viedbetons - ‘PrīmXComposite’ ir par 50% stiprāks, par 30% ātrāk ieklājams un rada par 40% mazāk CO2 izmešu salīdzinājumā ar tradicionālo betonu. Produkts tiek licencēts jau piecus gadus, un uzņēmuma partneri strādā ASV, Dienvidāfrikā, Indijā, Vācijā, Krievijā un Baltkrievijā. No franšīzes šī metode atšķiras ar to, ka licences ņēmēji drīkst darboties arī citos sektoros un uzstādīt citas betona sistēmas. „Izvēlējāmies licencēšanas metodi, lai ātrāk mērogotu biznesu un aktīvi to būvētu valstīs, kur ir grūtāk aizsūtīt darba spēku un tieši pārvaldīt būvniecības procesus. Šādi ātrāk varam panākt arī uzņēmuma izaugsmi – tas ir mūsu galvenais mērķis, attīstoties licencēšanas sektorā,” saka uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Ošlejs.
Uzņēmumam pieder arī apakšuzņēmumi, kas betonēšanas darbus veic visā Skandināvijā, Baltijas valstīs un Izraēlā. Par interesanto izvēli uzņēmumu attīstīt Izraēlā, Jānis skaidro nepieciešamību produkta tehnoloģijas un metodes pašiem izmēģināt karstos un sausos laika apstākļos. „Betonēšanas procesā klimata apstākļiem ir liela nozīme. Mums vajadzēja vietu, kur tie ir nežēlīgāki kā Baltijā un Skandināvijā. Pirms vairākiem gadiem viens no mūsu lielākajiem klientiem ‘IKEA’ piedāvāja iebetonēt grīdu tā jaunajam veikalam Izraēlā. Pieņēmām stratēģisku lēmumu šo tirgu attīstīt. Mēs pārdodam zināšanas par betona tehnoloģijām, bet tas nebūtu iespējams, ja paši šīs zināšanas nebūtu ieguvuši,” skaidro J. Ošlejs.
Sava kvalitātes sistēma
Licences paketē ir iekļauta informācija par tehnoloģijas pielietošanu, konstrukciju aprēķināšanas un plānošanas metodoloģija, kā arī cits partnerim paredzētais atbalsts. Licences ņēmējam tiek nodrošināta iespēja izmantot uzņēmuma on-line kvalitātes pārvaldības sistēmu, kur tiek reģistrēts 21 kritisks darba procesa rādītājs. „Sistēma ir mūsu pašu izstrādāta, un tas ir līdz šim betona ražošanas tirgū kas nebijis! Tā ir ļoti labi attīstīta un palīdz mūsu partneriem sasniegt labākus rezultātus betonēšanas darbos,” piebilst Jānis.
Tāpat partneriem tiek nodrošināts mārketinga atbalsts un apmācības. ASV tirgū mārketingu pārvalda ‘Primekss’ meitas uzņēmums. Primekss licences ņēmējiem sniedz mārketinga atbalstu, taču arī pats partneris līdzdarbojas klientu piesaistē. No partnera savukārt tiek prasīta noteikta apjoma iekārtu iegāde darba veikšanai un licences maksa. Jānis apgalvo, ka investīcijas iespējams atgūt pat gada laikā, jo ieguldījums nav tik liels attiecībā pret licencēšanas metodē iegūtajiem projektiem.
Licencēšanas metodei ir vēl viena būtiska priekšrocība - nav nepieciešams sīki izprast katras valsts darba spēka politiku, algot un motivēt darbiniekus. „Tā ir viena no lielākajām priekšrocībām! Šajā procesā daudz laika paiet, organizējot darbinieku ikdienu, nevis uzlabojot betona kvalitāti. Taču tagad varam koncentrēties uz to, kur esam spēcīgi – īpašā betona ražošanā. Arī licences ņēmējiem ir daudz priekšrocību – jauns, kvalitatīvs un konkurētspējīgs produkts, kā arī starptautiski un atpazīstami klienti,” saka J. Ošlejs.
Meklē ambiciozus partnerus
Licences partneru izvēles process ir ļoti svarīgs. Potenciālajam kandidātam jābūt vērstam uz izaugsmi un attīstību. „Mēģinām novērtēt vai uzņēmums ir ambiciozs un vēlas ieņemt lielāku tirgus daļu. Meklējam jau strādājošus uzņēmumus un izvērtējam to kapacitāti ieviest kvalitātes pārvaldības procesus. Ir svarīgi, lai partneris būtu gatavs veltīt laiku un resursus, lai kļūtu labāks un uzlabotu esošo darba kvalitāti,” stāsta Jānis.
Uzņēmums eksportu uzsāka 2003. gadā. Tolaik nozīmīgs bija ikviens partneris, tāpēc izvēlētās valstis nebija ģeogrāfiski strukturētas. Šobrīd partneru piesaiste notiek sistemātiski. Tā, piemēram, izvēloties ASV kā mērķa tirgu, tiek uzrunāti potenciālie partneri tajos štatos, kas ir interesantāki no produkta pielietojamības viedokļa, ģeogrāfijas un citiem aspektiem. Tālākais process ir tiešā pārdošana – tiek uzrunāts partneris un iepazīstināts ar produkta priekšrocībām.
Tomēr ne visos reģionos ir vienāda rūpnieciskā disciplīna. Tāpēc katram partnerim tiek izstrādāts savs kvalitātes kontroles mehānisms. Paiet vairāki mēneši kopīga darba partnera apmācībai. „Ir valstis, kur tas ir grūtāk, precīzāk un detalizētāk. Tāpēc sākumā partnerus mēģinām daudz vairāk kontrolēt un vēlāk samazināt kontroles apjomu, ja disciplīna ir augstā līmenī. Šobrīd visvieglāk mums sokas ASV, taču zināmus sarežģījumus rada Ķīnas tirgus,” atklāj J. Ošlejs.
Uzņēmuma izstrādātā metode nav piemērota pilnīgi visām konstrukcijām. „Aptuveni 80% betona konstrukcijas var būt aizstātas ar mūsu izveidoto metodi, tomēr ne pilnīgi visur tā ir izmantojama. Tieši tāpēc ļaujam arī licences partneriem uzstādīt citas betona sistēmas un nepieprasām ekskluzīvu licences darbību. Tomēr kontrolējam, vai mūsu produkts tiek piedāvāts visos atbilstošajos būvniecības projektos,” saka Jānis. Taču ‘Primekss’ nākotnes plāni tāpat ir ambiciozi - “jānostiprinās” jau esošajās valstīs un pēc diviem gadiem jāsāk apgūt jauni tirgi.
lasīt rakstus
No 10. līdz 12.septembrim jau 16.reizi norisināsies BUYBRAND Expo.
Kuldīgā notiks Kurzemes reģionā gada vērienīgākais bezmaksas pasākums jaunajiem uzņēmējiem "Starta diena".
Nesen Prāgā notikušās franšīzes izstādes panākumi liecina par to, ka Čehijā palielinās interese par franšīzes biznesu. Komentāru lūdzām mūsu Prāgas biroja kolēģei Lenkai Novakovai, kas organizēja šo izstādi.
Eksporta konsultāciju uzņēmuma ‘Gateway & Partners’ produkts it kā nav unikāls. Taču unikāls ir tas, ko viņi savā nozarē ir paveikuši. Iegūtās zināšanas ir ļāvušas nostiprināties Baltijas reģionā, tagad kārta citām valstīm.
Austrijas personāla atlases un novērtēšanas uzņēmums ‘Talentor’ pirms vairāk kā 10 gadiem sāka apgūt Eiropas tirgu. Sākontēji uzņēmums paplašinājās Skandināvijā, taču drīz vien partneru lokam pievienojās arī Latvija.
visvairāk lasītais
Ir daudzi iemesli, kādēļ uzņēmējs uzsāk savu uzņēmējdarbību, – daži vēlas naudu, daži varu, daži realizē savu radošo potenciālu, citi meklē neatkarību. Tāpat daudzi motīvi ir pamatā lēmumam iegādāties franšīzi.
Uzņēmums Circle K Latvia (Statoil) ir lielākais degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkls Latvijā, kas tirgū paplašinās ar franšīzēm. Šobrīd tiek veikta zīmola nomaiņa – jaunais nosaukums būs “Circle K”, ar kuru jau strādā 15’000 ērtas iepirkšanās veikali un DUS visā pasaulē.
Pēc veiksmīga starta Lietuvā, tiks uzsākta populārās zviedru franšīzes veikala celtniecība Pierīgā.
Programmēšanas kursu dalībnieki ne tikai apgūst programmēšanu. Viņi pilnībā maina savu profesionālo dzīvi.
´Mēness aptieka´ ir viens no vadošajiem pašmāju aptieku tīkliem ar vislielāko tirdzniecības vietu skaitu Latvijā. Uzņēmums cer, ka ar nule izstrādāto franšīzes konceptu izdosies kļūt vēl atpazīstamākiem Latvijas tirgū.