IT franšīzes veiksmes stāsts
Uz doto brīdi 1C Latvijā ir vairāk kā 10 franšīzes, taču līderes ir divas – uzņēmumi ‘EĻMI’ un ‘Andi’. Pirmais Latvijas tirgū darbu uzsāka uzņēmums ‘EĻMI’ - jau 1992. gadā. Par 1C partneri tas kļuva, kad programmatūras izveidotāji sāka piedāvāt iegādāties franšīzes. Gan ‘EĻMI’, gan ‘Andi’ franšīzes tiesības nopirka un uzsāka lielu darbu pie zīmola atpazīstamības veicināšanas vietējā tirgū. Veiksmīgi, jo no 2000. gada abiem uzņēmumiem pievienojās vēl bariņš sekotāju – līdzīgu uzņēmumu.
Šobrīd ‘EĻMI’ ir izaudzis no četriem darbiniekiem un biroja Jelgavā līdz 15 darbiniekiem un birojam galvaspilsētas centrā. “Ar programmēšanu esmu nodarbojies vienmēr. Tā ir arī mana profesija – esmu absolvējis universitāti Ukrainā,” stāsta ‘EĻMI’ valdes loceklis Andrejs Terjavjainens. “Uz Latviju mani atsūtīja strādāt rūpnīcā RAF. Nostrādāju vairākus gadus, līdz rūpnīca tika slēgta. 1992. gadā reģistrēju uzņēmumu. Nodarbojāmies ar datoru apkopi. Paši saskārāmies ar jautājumu, kā organizēt grāmatvedības uzskaiti. Meklējām risinājumus, datorprogrammu. Sākotnēji domājām, ka paši to izveidosim. Taču mans tētis, kurš tolaik bija Biznesa institūta direktors Ukrainā, sāka sadarboties ar uzņēmumu 1C. Viņš iegādājās programmu, un viena no universitātes nodaļām sāka to izmantot visas mācību iestādes vajadzībām. Tā kā esmu programmētājs, mani ik pa laikam tur piesaistīja sīkiem darbiem. Un tā arī mēs Latvijā sākām šo programmu izmantot. Sākumā tikai grāmatvedības vajadzībām.”
Konkurē gan ar citiem, gan savējiem
Vēlāk, kad 1C franšīzes kļuva pieejamas, radās konkurence vietējā tirgū ne tikai ar citu programmu tirgotājiem, bet arī 1C programmatūras tirgotājiem savā starpā. A. Terjavjainens stāsta, ka tā ir normāla prakse, jo mātesuzņēmums tirgu neslēdz: “Dažas franšīzes ar to nav apmierinātas, jo konkurentiem ir salīdzinoši viegli ienākt biznesā – atliek vien izpildīt dažas prasības. Savukārt klientam tas ir ieguvums - ja neizdodas attiecības ar kādu partneri vai ir vēlme mainīt piegādātāju, var atrast citu partneri, bet nav jāmaina uzņēmuma pārvaldības programmatūra. Mums gan šāds pavērsiens var radīt grūtības, jo partneri ir izveidojuši savu konfigurāciju, kas atšķiras cita no citas. Mums tā jāapgūst pirms sākam klientam piedāvāt apkalpošanu.”
Visi partneri Latvijā piedāvā 1C produktus, ko uzņēmums ražo, taču katrs partneris risinājumus var lokalizēt vai nu saskaņā ar 1C pasūtījumu vai pēc savas iniciatīvas, jo programmatūras kods ir atvērts. A. Terjavjainens uzsver, ka tā ir viena no 1C platformas priekšrocībām salīdzinājumā ar konkurentiem: “Parasti programmas ir slēgtas, un partneri tās var tikai pārdot, regulēt to uzstādījumus un konsultēt klientus. Savukārt mēs varam arī veikt izmaiņas atbilstoši klienta vajadzībām. Piemēram, varam izmantot 1C platformu, bet uzrakstīt savu konfigurācijas kodu. Mums ir bijuši daži projekti, kur programma ir rakstīta saskaņā ar īpašu pasūtījumu.”
"Tagad ir parādījusies jauna tendence - klienti nevis pērk licences, bet gan tās nomā. Klientam tas ir vienkāršāk – viņam ir mazāk izdevumu, un jebkurā brīdī iespējams līgumu pārtraukt" - A. Terjavjainens, SIA EĻMI vadītājs
A. Terjavjainens uzskata, ka priekšrocība attiecībā pret citiem konkurentiem noteikti ir arī zemāka cena – iespējams iegādāties atbilstošu licenci gan tad, ja esi liels uzņēmums, gan tad, ja nepieciešams risinājums mazam uzņēmumam: “Turklāt tagad ir parādījusies jauna tendence - klienti nevis pērk licences, bet gan tās nomā. Mums ir aptuveni 50 klientu, kuri strādā šādā režīmā. Šobrīd palielinās tieši viņu skaits nevis to klientu skaits, kas nopērk jau gatavu programmatūras ’paku’. Klientam tas ir vienkāršāk – viņam ir mazāk izdevumu, un jebkurā brīdī iespējams līgumu pārtraukt. Turklāt nav lieku izdevumu par tehniku. Tas ir arī uzņēmuma 1C nākotnes darbības virziens - 2016. gadā kompānijas "1C" ieņēmumi par abonementu un servisu pārdošanām pirmo reizi pārsniedza apgrozījumu par licenču pārdošanām.”
Maz ierobežojumu no franšīzes devēja
Franšīzes līguma ietvaros franšīzes ņēmējs no uzņēmuma 1C saņem visas programmas – mazo un vidējo uzņēmumu vadīšanai, tirdzniecības vadīšanai, grāmatvedībai, algu un personāla vadīšanai. Tās tālāk var piedāvāt klientiem. Papildus franšīzes devējs nodrošina palīdzību ar tehnoloģiskajiem risinājumiem, kā arī konsultācijas un visu franšīzes uzņēmuma dokumentu paketi. Biznesa procesu katrs franšīzes ņēmējs var organizēt pēc saviem ieskatiem. Drīkst strādāt arī vairākās valstīs vienlaicīgi.
Uzņēmumam ‘EĻMI’ ir klienti Igaunijā un arī klients Somijā. Skandināvijas tirgus tam šķiet īpaši pievilcīgs, taču tas ir dārgi – jānodrošina visas programmatūras tulkošana. “Tomēr turpinām uz šo tirgu skatīties. Pašlaik tur strādā mūsu meitasuzņēmums, kas lielākoties nodarbojas ar antivīrusu programmatūras pārdošanu un domēnu reģistrāciju. Tam nav saistības ar 1C uzņēmuma risinājumiem, taču franšīzes līgums neparedz ierobežojumus darbam ar citām programmām. Ierobežojumi ir tikai darbam ar citām grāmatvedības programmām,” stāsta A. Terjavjainens.
Maksa par franšīzi tiek veikta reizi ceturksnī. ‘EĻMI’ vadītājs atzīst, ka tā ir salīdzinoši neliela. Vēl ir jāmaksā par tehnoloģisko atbalstu. Kompensēta tiek daļa reklāmā ieguldītās naudas, taču šis darījums nav naudas atgriešana – tā ir atlaide nākamajiem pasūtījumiem. Vēl franšīzes devējs nodrošina apmācības. “Vasarā parasti ir izbraukuma semināri, kas notiek kādā kūrortā. Esam braukuši uz Maltu, uz Turciju, pat uz Kubu. Semināri divas reizes gadā - septembra beigās un marta sākumā – notiek Maskavā. Tajos piedalās aptuveni 1500 cilvēku no dažādām pasaules valstīm. Tā ir laba iespēja sazināties un aprunāties ar citiem partneriem, kā viņi veido biznesu. Tāpat, ja, piemēram, ir izdots jauns produkts, kuru neviens vēl nav integrējis, ir iespēja aprunāties ar partneriem un uzzināt pieredzi,” komunikācijas lietderīgumu skaidro A. Terjavjainens.
lasīt rakstus
Latvijā atvērta starptautiskā uzņēmuma ‘Smart Ninja’ franšīze. Ar tās starpniecību interesentiem tiks nodrošināta iespēja apgūt programmēšanas un IT prasmes.
Austrijas personāla atlases un novērtēšanas uzņēmums ‘Talentor’ pirms vairāk kā 10 gadiem sāka apgūt Eiropas tirgu. Sākontēji uzņēmums paplašinājās Skandināvijā, taču drīz vien partneru lokam pievienojās arī Latvija.
20 gadus Francijas skaistumkopšanas zīmols ‘Yves Rocher’ darbojās Latvijā, taču dažādu apstākļu dēļ sadarbība ar franšīzes partneri pārtrūkusi.
‘Agricon’ ir Vācijas uzņēmums, kas piedāvā digitālās augkopības risinājumus. Uzņēmumam ir franšīzes septiņās valstīs, pirmo tas izveidoja Latvijā.
Vēl pirms trīs gadiem Laura un Einārs Kvieši strādāja par pārdevējiem veikalā Aizkrauklē. Šobrīd ģimene vada jau četrus savus ’Narvesen’ franšīzes veikalus.
visvairāk lasītais
IKEA franšīzes ņēmējs Baltijas valstīs un Islandē veido komandu uzņēmuma digitalizācijas paātrināšanai četrās valstīs – Igaunijā, Latvijā, Lietuvā un Islandē.
Vairāk kā 50 000 vietās visā pasaulē tiek tirgota Nathan's zīmola produkcija. 2016.gadā tīklam pievienojās arī Latvijas restorāni, kļūstot par pirmajiem Eiropā.
Bulgārijas vīriešu modes zīmols “Brutale" paplašinās visā Eiropā. Ieinteresēti franšīzes partneri tiek meklēti arī mūsu reģionā.
Uzņēmums Circle K Latvia (Statoil) ir lielākais degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkls Latvijā, kas tirgū paplašinās ar franšīzēm. Šobrīd tiek veikta zīmola nomaiņa – jaunais nosaukums būs “Circle K”, ar kuru jau strādā 15’000 ērtas iepirkšanās veikali un DUS visā pasaulē.
Programmēšanas kursu dalībnieki ne tikai apgūst programmēšanu. Viņi pilnībā maina savu profesionālo dzīvi.